Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8RJFC9
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Margarida Maria Borghoff | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Paulo Sérgio Malheiros dos Santos | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Patricia Furst Santiago | pt_BR |
dc.creator | Rize Lorentz Matheus | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-10T13:11:16Z | - |
dc.date.available | 2019-08-10T13:11:16Z | - |
dc.date.issued | 2010-10-19 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8RJFC9 | - |
dc.description.abstract | This thesis aims at demonstrating the presence of elements that are typical of musical impressionism in the work of Carlos Alberto Pinto Fonseca, a composer from Minas Gerais. Based on the works of KOSTKA and PAYNE (1989), COPLEY (1991) and ULEHLA (1994), this research aims at analyzing piano pieces taken from his solo and chamber music repertoire. An attempt is made to expand existing knowledge on the composition legacy of Carlos Alberto Pinto Fonseca, which surpasses the realm of choral singing, of which he was an icon, both as a conductor and as a composer. His musical education as well as other aspects of his compositional work are approached by shedding a new light on interviews given by the composer. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta dissertação tem por objetivo mostrar a presença de elementos característicos do impressionismo musical na obra do compositor mineiro Carlos Alberto Pinto Fonseca. Fundamentado em KOSTKA e PAYNE (1989), COPLEY (1991) e ULEHLA (1994), este trabalho se propõe a estudar peças para piano, extraídas de seu repertório solo e camerístico. Deste modo, pretende-se expandir o conhecimento acerca do legado composicional de Carlos Alberto Pinto Fonseca, que ultrapassa o universo do canto coral, do qual ele foi um ícone como regente e compositor. Valorizando entrevistas dadas pelo compositor, são abordados também a formação musical de Fonseca e outros aspectos de sua obra composicional. Valorizando entrevistas dadas pelo compositor, são abordados também a formação musical de Fonseca e outros aspectos de sua obra composicional. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Programa de Pós-Graduação em Música | pt_BR |
dc.subject.other | Musica | pt_BR |
dc.title | Elementos impressionistas na obra composicional de Carlos Alberto Pinto Fonseca | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta_ao_rize.pdf | 1.34 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.