Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8SMJCM
Type: Dissertação de Mestrado
Title: Brasil de todos os cantos: programas radiofônicos musicais do Projeto Minerva pelo radialista J. da Silva Vidal na Rádio Bandeirantes de São Paulo
Authors: Cibele Lauria Silva
First Advisor: Rosangela Pereira de Tugny
First Referee: Helena Lopes da Silva
Second Referee: Glaura Lucas
Abstract: O presente trabalho se propõe a analisar sob o contexto histórico, político e musical as amostras de onze programas musicais-educativos transmitidos pela rádio, através dos Informativos Culturais do extinto Projeto Minerva, denominados Brasil de Todos os Cantos. Eles foram veiculados pela Rádio Bandeirantes de São Paulo nas décadas de setenta à oitenta. O radialista mineiro J. da Silva Vidal, que possui uma história dinâmica no cenário radiofônico-cultural, foi responsável por produzir, pesquisar e apresentar uma parte destes programas. Ele utilizou para isto seu acervo particular de discos vinis e fitas cassetes, enfatizando sempre o que ele considera como a autêntica música brasileira. Para fazer a análise desses programas, foram utilizadas teorias interdisciplinares das áreas de comunicação, história da música popular brasileira, antropologia e etnomusicologia. A etnografia ocorreu principalmente na audição dos programas feita na presença do radialista, utilizando a técnica da história oral. O Projeto Minerva foi um projeto do governo federal exibido em cadeia nacional, propondo um modelo de educação à distância e interferindo diretamente na história da educação, da cultura e na identidade difundida nos programas. A análise do repertório, que reverencia alguns compositores e estilos musicais, omitindo outros, mostra-nos como e quanto o mercado cultural tem influenciado, desde o início da história radiofônica, no conceito de verdadeira música popular brasileira para os ouvintes de todos os cantos do país.
Abstract: This work proposes to analyze, by the historical, political and musical context, eleven musical and educational radio programs, transmitted through the cultural newsletter, part of the extinct Project Minerva, called Brasil de todos os Cantos. They were broadcast by Radio Bandeirantes of Sao Paulo in the seventies and eighties. The broadcaster José da Silva Vidal has a dynamic history in the cultural-radiophonic scenario, being responsible for producing, searching and presenting a part of this programs. For such, he had utilized his particular music collection of vinyl discs and tapes, always emphasizing what he considers as brazilian authentic music. For making an analysis of these programs, were used interdisciplinary theories of the areas of communication, history of Brazilian popular music, anthropology and ethnomusicology. The research with the broadcaster and his collection, has consisted firstly in a historical-documental analysis, with the transcriptions of tapes containing programs demonstrations of the extinct Project Minerva. The ethnography mainly occurred in the listening of programs, made in the presence of the broadcaster, using the technique of oral history. The Project Minerva was a project of the federal government shown in the whole country, proposing a model of distance education, interfering directly in the history of education, in the culture and in the disseminate identity in the programs. The analysis of the repertoire, which honors some composers and musical styles, but omitting others, shows us how and what it has influenced the cultural market since the early history of radio, on the concept of "true Brazilian popular music" to the listeners of all over the country.
Subject: Musica
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8SMJCM
Issue Date: 20-Sep-2011
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1__a__disserta__o__pdf_cibele_cor_final_15_03__1.pdf3.42 MBAdobe PDFView/Open
1__b_ficha_catalografica_cibele.pdf4.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.