Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8T7NNX
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Fausto Borem de Oliveira | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Valdir Claudino | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Sonia Marta Rodrigues Raymundo | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Mauricio Freire Garcia | pt_BR |
dc.creator | Pedro Francisco Mota Junior | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-10T01:19:38Z | - |
dc.date.available | 2019-08-10T01:19:38Z | - |
dc.date.issued | 2011-06-22 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8T7NNX | - |
dc.description.abstract | The present study focuses on interpretative elements registered on the recordings of two historical choros in Brazil: Flamengo by trumpet player and composer Bonfiglio de Oliveira (1891-1940) and Peguei a Reta by trumpet player and composer Porfírio Costa (1913-?). Comparative analysis was made between these two old recordings and two more recent ones. OLIVEIRAs Flamengo recording from 1931 was compared to Silvério PONTESs of 2000. On the other hand, Porfírio COSTAs recording of Peguei a Reta from 1948 was compared to Jonatan NASCIMENTOSs of 2002. The results reveal characteristic performance practices of each player as well as stylistic traces of their respective times. It also includes historical information about the use of the trumpet in the Brazilian genre of choro, as well as a list of works by Bonfiglio de Oliveira and Porfírio Costa. It also includes the transcription of the two works in question departing from an attentive hearing of the historical recordings. | pt_BR |
dc.description.resumo | Estudo acerca das escolhas interpretativas contidas em gravações de dois choros históricos: Flamengo composto pelo trompetista-compositor Bonfiglio de Oliveira (1891-1940) e Peguei a Reta composto pelo trompetista-compositor Porfírio Costa (1913-?). Uma análise comparativa foi realizada entre essas duas gravações mais antigas juntamente com outras duas mais recentes. A comparação do choro Flamengo foi feita entre as gravações de OLIVEIRA em 1931 e Silvério PONTES em 2000. Por outro lado, a comparação interpretativa do choro Peguei a Reta foram realizadas entre as gravações de COSTA em 1948 e de Joatan NASCIMENTO em 2002. Os resultados provenientes deste estudo comparativo, revelam características de práticas de performance específicas de cada intérprete e traços estilísticos de suas épocas. Inclui contexto histórico sobre a utilização do trompete no choro, além de uma lista de composições de Bonfiglio de Oliveira e Porfírio Costa. Ao final encontramos também as transcrições em leadsheet dos dois choros analisados a partir de escuta atenta das gravações históricas. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | música popular brasileira | pt_BR |
dc.subject | choro | pt_BR |
dc.subject | análise de música gravada | pt_BR |
dc.subject | interpretação musical | pt_BR |
dc.subject | trompete | pt_BR |
dc.subject.other | Musica | pt_BR |
dc.title | Dois estudos de caso do trompete no choro: Flamengo de Bonfiglio de Oliveira e Peguei a Reta de Porfírio Costa | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta_ao_pedro_mota.pdf | 7.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.