Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8YXPU3
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luciana Monteiro de Castro Silva Dutrapt_BR
dc.contributor.referee1Angelo Jose Fernandespt_BR
dc.contributor.referee2Monica Pedrosa de Paduapt_BR
dc.creatorPatrícia Cardoso Chavespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T08:33:15Z-
dc.date.available2019-08-14T08:33:15Z-
dc.date.issued2012-08-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-8YXPU3-
dc.description.abstractThis research presents a study about the vocalises, which are part of the singers pedagogical practice and repertoire. In order to define them during this research we propose to classify them under three categories: the ones used for warming up and technique perfecting, the ones for studying and the artistic ones. However, the main objective of this paper is to highlight the presence of the Brazilian artistic vocalises in the national singing repertoire. To achieve this aim, we performed an analytical interpretative study of the vocalise waltz by Francisco Mignone, an artistic vocalise of the Brazilian repertoire that remains unknown to interpreters and the public. We also present a digitalised edition of the piece for voice and eight cellos and its version for voice and piano. This research also includes a study of the vocalise practice of two European schools that have contributed to the singing pedagogical practice in Brazil: the Italian and the French schools. We suggest some compositions of foreign artistic vocalises considered to be important works in the occidental music scenario. Nationwide we observe how the production of Brazilian repertoire of nationalist character promoted the creation of singing pedagogical methods that even in reduced quantity aimed at technically meeting certain specifications of the Brazilian vocal music. We still present a catalogue with Brazilian vocalised songs present in this research as a way to promote this repertoire, which we consider as representative and capable of enriching the artistic programs of every singer.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho apresenta um estudo acerca dos vocalises, que fazem parte da prática pedagógica e do repertório do cantor. Para bem defini-los durante o percurso desta pesquisa, propomos uma classificação dos vocalises em três categorias: os vocalises de aquecimento e aperfeiçoamento técnico, os vocalises de estudo e os vocalises artísticos. O objetivo principal desta dissertação é, contudo, ressaltar a presença dos vocalises artísticos brasileiros no repertório nacional para o canto. Para alcançar esse objetivo, realizamos um estudo analítico-interpretativo da obra Valsa-vocalise de Francisco Mignone, vocalise artístico do repertório brasileiro que permanece quase desconhecido de intérpretes e público. Apresentamos ainda uma edição digitalizada da obra em sua versão para voz e oito violoncelos e em sua versão para voz e piano. Esta pesquisa também inclui um estudo da prática da vocalização presente em duas escolas europeias que contribuíram (e ainda contribuem) na prática pedagógica do canto no Brasil: a escola Italiana e a escola Francesa. Apontamos algumas composições de vocalises artísticos estrangeiros que se apresentam como importantes obras no cenário da música ocidental. No âmbito nacional, observamos como a produção do repertório brasileiro de caráter nacionalista impulsionou a criação de métodos pedagógicos para o canto que, ainda que em número reduzido, visaram ao atendimento técnico de certas especificidades da música vocal brasileira. Apresentamos ainda um catálogo com canções vocalizadas brasileiras localizadas nesta pesquisa, como forma de divulgar este repertório por nós considerado representativo e capaz de enriquecer os programas artísticos de todo cantor.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectvocalisept_BR
dc.subjectBel Cantopt_BR
dc.subjectFrancisco Mignonept_BR
dc.subjectcantopt_BR
dc.subjectanálise musicalpt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleO vocalise no repertório artístico brasileiro: aspectos históricos, catálogos de obras e estudo analítico da obra Valsa-vocalise de Francisco Mignonept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_patr_cia_cardoso_chaves_sem_partituras.pdf8.16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.