Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-93SGYM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rogerio Vasconcelos Barbosapt_BR
dc.contributor.referee1Silvio Ferraz de Mello Filhopt_BR
dc.contributor.referee2Guilherme Antônio Celso Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee3Oiliam Jose Lannapt_BR
dc.creatorSergio Rodrigo Ribeiro Lacerdapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T21:17:20Z-
dc.date.available2019-08-14T21:17:20Z-
dc.date.issued2012-10-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-93SGYM-
dc.description.abstractThe composer, in speaking of his own compositional process, confronts a series of challenges. Constantly there is the threat of the intellectual and technical approach not attains the wealth experienced at a creative process. This work seeks position itself face these challenges, relating musical creation and reflection from a multidisciplinary perspective that considers both the technical aspects as poetic aspects involved in artistic creation. Reflections of Deleuze and Klee on artistic creation establish a theoretical framework from which a set of six works of the author, written between 2010 and 2012, are discussed. The discussion will be focused on the concept capture of forces.pt_BR
dc.description.resumoO compositor, ao falar de seu próprio processo composicional, se defronta com uma série de desafios. Constantemente tem-se uma ameaça de que a abordagem técnica e intelectual não alcance a riqueza vivenciada num processo criativo. O presente trabalho busca posicionar-se frente a esses desafios relacionando criação musical e reflexão a partir de uma perspectiva multidisciplinar, que considere tanto os aspectos técnicos como os aspectos poéticos implicados na criação artística. Elementos da filosofia de Gilles Deleuze e do pensamento de Paul Klee estabelecem um arcabouço teórico à partir do qual um conjunto de seis obras do próprio autor, escritas entre 2010 e 2012, são discutidas. A discussão será focada no conceito de captura de forças.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRelações entre artespt_BR
dc.subjectCaptura de forçaspt_BR
dc.subjectComposiçãopt_BR
dc.subjectMovimentopt_BR
dc.subject.otherDeleuze, Gilles, 1925-1995pt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherKlee, Paul, 1879-1940pt_BR
dc.subject.otherComposição (Música)pt_BR
dc.titleMovimento na composição musical: uma abordagem à luz do pensamento de Paul Klee e Gilles Deleuzept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta_ao_volume_1_e_2.pdf25.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.