Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-93TGPD
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Flavio Terrigno Barbeitaspt_BR
dc.contributor.referee1Turíbio Soares Santospt_BR
dc.contributor.referee2Luciana Monteiro de Castro Silva Dutrapt_BR
dc.contributor.referee3Oiliam Jose Lannapt_BR
dc.creatorCelso Silveira Fariapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T11:08:44Z-
dc.date.available2019-08-12T11:08:44Z-
dc.date.issued2012-10-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-93TGPD-
dc.description.abstractDuring the 1970s and 1980s, the Brazilian guitarist Turíbio Santos signed a collection at Éditions Max Eschig. At a certain point, Turíbio glimpsed the possibility of creating a new repertoire for the instrument and comissioned some works to seven brazilian composers. This collection can be considered a relevant sampling of the brazilian guitar composition at that time. The heterogeneity of these works reflects, on the other hand, different knowledge and pratice of each composer in relation to the guitar. The interviews showed that the guitarist acted only in the proposition of the fingering in each work, without interfere in the final result of the musical pieces. Finally, data were collected to understand why some works have been the immediate approval of interpreters and, hence the public.pt_BR
dc.description.resumoDurante as décadas de 1970 e 1980, o violonista brasileiro Turíbio Santos assinou uma coleção na Éditions Max Eschig. A partir de determinado momento, Turíbio vislumbrou a possibilidade da criação de um novo repertório para o instrumento e encomendou obras a sete compositores brasileiros. Esta coleção pode ser considerada uma significativa amostragem a composição brasileira para violão à época. A heterogeneidade das obras reflete, por sua vez, diferente conhecimento e prática de cada compositor em relação ao violão. As entrevistas realizadas mostraram que o violonista atuou somente na proposição da digitação das obras, sem interferir na fatura final das mesmas. Por fim, foram levantamos alguns dados para entender o porquê de algumas obras terem tido o favor imediato de intérpretes e, consequentemente, do público.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectcomposiçãopt_BR
dc.subjectmúsica brasileirapt_BR
dc.subjectcoleçãopt_BR
dc.subjectViolão repertóriopt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleA Collection Turíbio Santos: o intérprete/editor e o desafio na construção de novo repertório brasileiro para violãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
final.pdf3.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.