Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-993G6N
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Margarida Maria Borghoffpt_BR
dc.contributor.referee1Paulo Sérgio Malheiros dos Santospt_BR
dc.contributor.referee2Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.creatorHelcio Vaz do Valpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T03:41:59Z-
dc.date.available2019-08-10T03:41:59Z-
dc.date.issued2012-12-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-993G6N-
dc.description.abstractHenrique Oswald (1852-1931) was a musician of notable acting in brazilian music scene. His output is extensive and diverse, and comprises practically every musical genre. Nevertheless, for many years his works were neglected in favor of nationalist music, and much of his work isnt yet published, existing only in manuscripts. In recent years, studies about his life and works, as well as editions of his music are multiplying, and his output is coming back to light. In the present work, we accomplished a critical edition of his Trio op. 9 for violin, cello and piano, an important work in the composers output and not yet edited. The edition was made in the software Finale based on four manuscripts, three being complete and one incomplete. The manuscript copy preserved in Arquivo Nacional (RJ) was taken as main source, since it presents important and functional alterations concerning performance, and information from the other sources were also used. The manuscripts were compared and the differences between them were listed and divided into categories for easier viewing and facilitation of choices, and the choices and editorial interventions were justified. The edited score and the separate violin and cello parts are included in the work.pt_BR
dc.description.resumoHenrique Oswald (1852-1931) foi um músico de destacada atuação no cenário musical brasileiro. Sua obra é ampla e diversificada, abrangendo praticamente todos os gêneros musicais. No entanto, durante muitos anos sua produção ficou relegada a um segundo plano em favor dos compositores e obras nacionalistas, e boa parte de sua obra não foi ainda publicada, existindo apenas na forma de manuscrito. Em anos recentes, os estudos sobre sua vida e obra, bem como edições de suas obras vêm se multiplicando, e sua produção está voltando à tona. No presente trabalho, nos propusemos a realizar uma edição crítica de seu Trio op. 9 para violino, violoncelo e piano, obra relevante na produção do compositor e ainda não editada. A edição foi feita no programa Finale baseada em quatro manuscritos, sendo três completos e um incompleto. A cópia manuscrita conservada no Arquivo Nacional do RJ foi tomada como fonte principal por apresentar alterações importantes e funcionais do ponto de vista da execução, e informações das demais fontes foram também utilizadas. Os manuscritos foram comparados e as diferenças entre eles listadas e divididas em categorias para melhor visualização e facilitação das escolhas, e as escolhas e intervenções editoriais foram justificadas. A partitura editada e as partes cavadas do violino e do violoncelo estão incluídas no trabalho.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectmúsica de câmarapt_BR
dc.subjectedição críticapt_BR
dc.subjectHenrique Oswaldpt_BR
dc.subjecttrios com pianopt_BR
dc.subjectromantismo brasileiropt_BR
dc.subject.otherTrios de cordaspt_BR
dc.subject.otherMúsica de Câmarapt_BR
dc.subject.otherOswald, Henriquept_BR
dc.titleTrio op. 9 de Henrique Oswald: uma edição críticapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_h_lcio_vaz.pdf6.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.