Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-99VNX3
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Edson Queiroz de Andradept_BR
dc.contributor.referee1Hermes Cuzzuol Alvarengapt_BR
dc.contributor.referee2Andre Cavazotti e Silvapt_BR
dc.creatorMárcio Cecconellopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T14:21:10Z-
dc.date.available2019-08-13T14:21:10Z-
dc.date.issued2013-06-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-99VNX3-
dc.description.abstractThis work is a study of technical elements and interpretation regarding the orchestral excerpt formed by the first sixty-two bars of the first violin part of Richard Strauss symphonic poem Don Juan Op. 20. Interviews with brazilian professional violinists and conductors and concertmasters of several nationalities allowed us to report an overview of the current practice of orchestral excerpts for violin. They also helped us with specific issues about the performance of this kind of repertoire in the context of orchestral auditions. With the statements and suggestions collected in these interviews and having the works of Rodney Friend and Willian Preucil as main references, guidelines for technical approach andinterpretation of this excerpt were proposed. This proposal resulted in an edition of that excerpt, with the aim of helping violinists to prepare for orchestra auditions.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho consiste em um estudo técnico-interpretativo sobre o excerto orquestral formado pelos primeiros 62 compassos da parte de primeiro violino do poema sinfônico Don Juan Op. 20 de Richard Strauss. Através de entrevistas com violinistas profissionais brasileiros, regentes e spallas de diferentes nacionalidades, foi levantado um panorama da situação atual do estudo de excertos orquestrais para violino, como também especificidades relacionadas à performance deste tipo de repertório no âmbito das audições para orquestras. Com os depoimentos e sugestões colhidos nas entrevistas, confrontados sobretudo com os trabalhos de Rodney Friend e Willian Preucil, foi elaborada uma proposta de realização de fundamentos técnico-interpretativos para o excerto em estudo. Esta proposta teve como resultado final a confecção de uma edição deste excerto, com o objetivo de auxiliar violinistas em fase de preparação para audições para orquestras.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRichard Strausspt_BR
dc.subjectExcerto orquestralpt_BR
dc.subjectViolinopt_BR
dc.subjectAudições para orquestraspt_BR
dc.subjectDon Juan Op 20pt_BR
dc.subject.otherMúsica para violino e orquestrapt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherStrauss, Richard, 1864-1949pt_BR
dc.titleExcerto orquestral para violino do poema sinfônico Don Juan Op. 20 de Richard Strauss: um estudo técnico-interpretativopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_marcio.pdf9.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.