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dc.contributor.advisor1Fernando de Oliveira Rochapt_BR
dc.contributor.referee1Eduardo Flores Gianesellapt_BR
dc.contributor.referee2Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.creatorGiuliano Barretos Ribaspt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T08:22:44Z-
dc.date.available2019-08-12T08:22:44Z-
dc.date.issued2012-10-08pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-9AQQYC-
dc.description.abstractThe repertoire composed for marimba has been developed very quickly, especially after the second half of the 20th century. The marimba currently used in concert music was developed around a hundred years ago. Although it is a relatively new instrument, since its creation, many concerts and solo acts were written for it. The technique used has alsobeen developed very fast. In that way, a big part of the repertoire has a virtuosic character, bringing a great technical challenge. Because of that, it is possible to find percussionists that dedicate themselves exclusively to the performance of that instrument. Moreover, in the past few years the instrument has become one of the most studied subjects in undergraduate and graduate percussion courses. In Brazil, the repertoire played by the majority of percussionists still contains mainly pieces written by foreigners. Although some Brazilian composers have had an interest in writing for that instrument, the repertoire is still much more restrict here than it is in Japan or The United States. An investigation about the Brazilian repertoire for solo marimba reveals the work of composer Roberto Victorio with Chronos V, and Marlos Nobre with Sonante I, two important names of Brazilian contemporary music. Given the richness of the work of both composers, and the great technical requirements for such pieces, we decided to approach them in our work not only to get to know them more deeply and further benefit my performance from it, but also to contribute to the promotion of this repertoire. This work presents a report of my interpretative decisions used in the performance of the two pieces researched, form a technical and musical point of view. It also includes a brief historical contextualization of the marimba and its repertoire. We provide in theanalysis of each piece facts about the work of each composer and discuss several different aspects of the pieces researched. Furthermore, we present the interpretative proposals created for selected excerpts of the pieces, taking into consideration its technical and musical level.pt_BR
dc.description.resumoNo Brasil o repertório composto para marimba solo, tocado pela maioria dos percussionistas, ainda é constituído em grande parte por obras escritas por compositores estrangeiros. Alguns compositores brasileiros tem se interessado em escrever para este instrumento, mas não há, ainda, um amplo repertório como existe no Japão ou nosEstados Unidos. Ao realizarmos uma investigação sobre o repertório brasileiro para marimba nos deparamos com as obras Chronos V, do compositor Roberto Victorio, e Sonante I, de Marlos Nobre, dois importantes nomes da música contemporânea brasileira. Devido à riqueza da escrita de ambos os compositores e às grandes exigências técnicas e musicais destas obras, decidimos abordá-las em nosso trabalho, buscando não só conhecê-las mais profundamente e, a partir deste conhecimento conseguir subsídios para a performance, mas também contribuir para a divulgação deste repertório. O presente trabalho apresenta um relato das minhas decisões interpretativas utilizadas na performance das duas obras pesquisadas. Ao início desta pesquisa, incluímos uma breve contextualização histórica da marimba e de seu repertório. Ao abordar cada obra, fornecemos alguns dados da carreira de cada compositor e discutimos diversos aspectos gerais das obras pesquisadas. Por último, apresentamos as propostas interpretativas criadas para alguns trechos selecionados das obras, levando em consideração o nível técnico e musical de cada um destes. Os dois compositores citados possuem uma produção significativa de obras escritas para percussão solista e também em formações de música de câmara. Uma lista com estas obras pode ser encontrada ao final do trabalho.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMúsicapt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherMúsica para marimbapt_BR
dc.subject.otherCompositores brasileiros Séc XXpt_BR
dc.titleSoluções interpretativas utilizadas em duas obras, escritas para marimba solo, dos compositores brasileiros Roberto Victorio e Marlos Nobrept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
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