Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9D7GT8
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Betania Parizzi Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee1Rita de Cássia de Souzapt_BR
dc.contributor.referee2Oiliam Jose Lannapt_BR
dc.creatorMarcy de Lima Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T10:32:50Z-
dc.date.available2019-08-12T10:32:50Z-
dc.date.issued2013-09-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-9D7GT8-
dc.description.abstractAs a kindergarten music teacher for over fifteen years, I have seen the happiness of the babies in each of ours classes and observed their motor, vocal and inter-social development at the end of each year. This context motivated me to develop this research which aims to investigate the musical characteristics of the communication between adults and babies from zero to twelve months years old and their influences on childs musical and cognitive development in the first year of life. For this purpose, a theoretical study was developed. The theories of Piaget (1966), Vygotsky (1984), Winnicott (1996), Wallon (1975) and Spitz (1987) were studied as well as the music development theories of François Delalande (1995) and Edwin E. Gordon (2000). Four researches concerning babies vocal (PARIZZI, 2009), inter-social (BEYER, 2008), sensory and motor (CARNEIRO, 2006) and emotional development (STAHLSCHMIDT, 2002) were also studied. Then, connections between these theories with the concepts of communicative musicality (MALLOCH, 1999/2000) and intuitive parenting (PAPOUSEK M.; PAPOUSEK, H., 1996) were made. The results suggest that there has been a rich dialogue between these two concepts and the ideas of the authors weve studied, which reinforces the significance of Mallochs (1999/2000) and Papouseks ideas (1996), specially for music educators.pt_BR
dc.description.resumoComo professora de música na educação infantil, observo há mais de quinze anos, a alegria dos bebês, em cada uma de nossas aulas, como também o seu desenvolvimento motor, vocal e intersocial ao final de cada ano letivo. Este contexto serviu de motivação para esta pesquisa, cujo objetivo é investigar as características musicais da comunicação entre o adulto e o bebê de zero a doze meses e suas implicações no desenvolvimento da criança no primeiro ano de vida. Para tal, foi realizado um estudo de natureza teórico-bibliográfica. Estudamos as teorias de Piaget (1966), Vygotysky (1984), Winnicott (1996), Wallon (1975), Spitz (1987) e as teorias do desenvolvimento musical de François Delalande (1995) e de Edwin E. Gordon (2000). Além disso, foram estudadas quatro pesquisas acerca do desenvolvimento cognitivo-musical do bebê: o desenvolvimento vocal (PARIZZI, 2009), o intersocial (BEYER, 2008), o sensório-motor (CARNEIRO, 2006) e o emocional (STAHLSCHMIDT, 2002). A seguir, foram estabelecidas conexões entre essa fundamentação teórica com os conceitos de musicalidade comunicativa (MALLOCH 1999/2000) e de parentalidade intuitiva (PAPOUSEK M; PAPOUSEK, H, 1996). Os resultados apontam para uma rica interlocução entre esses conceitos e as ideias dos autores aqui estudados, o que confirma a relevância das ideias de Malloch (1999/2000) e do casal Papousek (1996), especialmente para educadores musicais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDesenvolvimento cognitivo-musicalpt_BR
dc.subjectInteração bebê/adultopt_BR
dc.subjectMusicalidade comunicativapt_BR
dc.subjectParentalidade intuitivapt_BR
dc.subject.otherEducação musical criançapt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleAs características musicais da comunicação entre adulto e bebê e suas implicações no desenvolvimento cognitivo musical da criança no primeiro ano de vidapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
_disserta__o_final_2013.pdf837.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.