Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9EHH37
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Claudia de Assispt_BR
dc.contributor.referee1Ernani de Castro Malettapt_BR
dc.contributor.referee2Flavio Terrigno Barbeitaspt_BR
dc.creatorHellem Pimentel Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T17:55:55Z-
dc.date.available2019-08-09T17:55:55Z-
dc.date.issued2011-09-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-9EHH37-
dc.description.abstractThe aim of this paper is to present a study showing the characteristics that underlie the gender created by Augusto Boal in 1999 called sambópera and identify the elements that conceptualize it as a multicultural gender, putting into perspective such concepts as hybridity, identity and the concept of opera as musical theater. Sambópera consists in rereading operas of classic-romantic tradition, contextualizing them culturally. This rereading, besides being a social critic, discusses the issue of multiculturalism within the Brazilian society. Taking as an object of research the work "A Traviata: A Metáfora do Desejo (2002), we assume that sambópera is a cultural gender, result of Boal experience in exile, and that is part of the artistic context built in post-modernity, signaling to the plural, for multiplicity. From the methodological point of view we related the documentary sources with the audio-visual sources, in order to identify how Boal, along with Marcos Leite, Jayme Vignoli and Celso Branco have developed multiculturalism in the creation of sambópera.pt_BR
dc.description.resumoNo ano de 1999 o dramaturgo Augusto Boal inaugura sua mais nova criação, a sambópera, que consiste na releitura de obras operísticas da tradição clássico-romântica, contextualizando-as culturalmente. Esta releitura, além de uma crítica social, problematiza a questão do multiculturalismo no seio da sociedade brasileira. Tomando como objeto de investigação A Traviata: A Metáfora do Desejo (2002), o presente trabalho pretende, portanto, discutir as características que fundamentam a sambópera e identificar os elementos que a conceituam como um gênero multicultural, colocando em perspectiva conceitos como hibridismo, identidade e a concepção da ópera como teatro-musical. Partimos do pressuposto de que a sambópera é um gênero intercultural, resultado da experiência de Boal no exílio, e que faz parte das manifestações artísticas construídas no contexto da pós-modernidade, sinalizando para o plural, para a multiplicidade. Sob o ponto de vista metodológico procuramos confrontar as fontes documentais com as fontes audiovisuais, buscando identificar a forma como Boal, juntamente com Marcos Leite, Jayme Vignoli e Celso Branco, desenvolvem o multiculturalismo na construção da sambópera.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectA Traviatapt_BR
dc.subjectAugusto Boalpt_BR
dc.subjectÓperapt_BR
dc.subjectMulticulturalismopt_BR
dc.subjectHibridismopt_BR
dc.subjectSambóperapt_BR
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.subject.otherBoal, Augusto, 1931-2009pt_BR
dc.subject.otherMúsicapt_BR
dc.subject.otherÓperas Análise e apreciaçãopt_BR
dc.titleLa Traviata à brasileira: diálogos culturais na sambópera de Augusto Boalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hellem_pimentel.pdf7.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.