Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9EHH37
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Ana Claudia de Assis | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Ernani de Castro Maletta | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Flavio Terrigno Barbeitas | pt_BR |
dc.creator | Hellem Pimentel Santos | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-09T17:55:55Z | - |
dc.date.available | 2019-08-09T17:55:55Z | - |
dc.date.issued | 2011-09-16 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9EHH37 | - |
dc.description.abstract | The aim of this paper is to present a study showing the characteristics that underlie the gender created by Augusto Boal in 1999 called sambópera and identify the elements that conceptualize it as a multicultural gender, putting into perspective such concepts as hybridity, identity and the concept of opera as musical theater. Sambópera consists in rereading operas of classic-romantic tradition, contextualizing them culturally. This rereading, besides being a social critic, discusses the issue of multiculturalism within the Brazilian society. Taking as an object of research the work "A Traviata: A Metáfora do Desejo (2002), we assume that sambópera is a cultural gender, result of Boal experience in exile, and that is part of the artistic context built in post-modernity, signaling to the plural, for multiplicity. From the methodological point of view we related the documentary sources with the audio-visual sources, in order to identify how Boal, along with Marcos Leite, Jayme Vignoli and Celso Branco have developed multiculturalism in the creation of sambópera. | pt_BR |
dc.description.resumo | No ano de 1999 o dramaturgo Augusto Boal inaugura sua mais nova criação, a sambópera, que consiste na releitura de obras operísticas da tradição clássico-romântica, contextualizando-as culturalmente. Esta releitura, além de uma crítica social, problematiza a questão do multiculturalismo no seio da sociedade brasileira. Tomando como objeto de investigação A Traviata: A Metáfora do Desejo (2002), o presente trabalho pretende, portanto, discutir as características que fundamentam a sambópera e identificar os elementos que a conceituam como um gênero multicultural, colocando em perspectiva conceitos como hibridismo, identidade e a concepção da ópera como teatro-musical. Partimos do pressuposto de que a sambópera é um gênero intercultural, resultado da experiência de Boal no exílio, e que faz parte das manifestações artísticas construídas no contexto da pós-modernidade, sinalizando para o plural, para a multiplicidade. Sob o ponto de vista metodológico procuramos confrontar as fontes documentais com as fontes audiovisuais, buscando identificar a forma como Boal, juntamente com Marcos Leite, Jayme Vignoli e Celso Branco, desenvolvem o multiculturalismo na construção da sambópera. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | A Traviata | pt_BR |
dc.subject | Augusto Boal | pt_BR |
dc.subject | Ópera | pt_BR |
dc.subject | Multiculturalismo | pt_BR |
dc.subject | Hibridismo | pt_BR |
dc.subject | Sambópera | pt_BR |
dc.subject | Identidade | pt_BR |
dc.subject.other | Boal, Augusto, 1931-2009 | pt_BR |
dc.subject.other | Música | pt_BR |
dc.subject.other | Óperas Análise e apreciação | pt_BR |
dc.title | La Traviata à brasileira: diálogos culturais na sambópera de Augusto Boal | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
hellem_pimentel.pdf | 7.58 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.