Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9GMQZP
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Heloisa Faria Braga Feichaspt_BR
dc.contributor.referee1Fábio Adour da Câmarapt_BR
dc.contributor.referee2Walenia Marilia Silvapt_BR
dc.creatorRicardo Costa Laudares Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T08:26:49Z-
dc.date.available2019-08-12T08:26:49Z-
dc.date.issued2013-08-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-9GMQZP-
dc.description.abstractThis research aimed to explore and analyze the processes of teaching and learning improvisation at the Music School of UFMG. Improvisation in this context is related predominantly to the ability to compose a solo in the course of the performance, which is built based on a pre-defined harmonic structure. Accordingly, the training of this skill is mainly based on pitch structures, such as scales, chords and the relationships between the two. Developing improvisation skills is part of the curriculum of the recent course of Popular Music of the institution where this research was carried out. However there are students from other courses that are also involved with training this skill. This research sought to identify the characteristics of these students and also of the teachers who are designated for teaching improvisation. About the methods used in its pedagogy one can argue that they are very similar to those used in jazz courses. Perhaps this is why jazz is a genre central to disciplines involving the teaching of improvisation, along with Brazilian instrumental music, which has similar paradigms to the first musical genre. This research suggests that although the inclusion of the study of improvisation and popular music represents an important change in the institution investigated, the concepts about music and how to teach music at the Music School of UFMG have slightly changed with the entry of this new repertoire.pt_BR
dc.description.resumoEssa pesquisa buscou explorar e analisar os processos de ensino e de aprendizagem de improvisação na Escola de Música da UFMG. Improvisação nesse contexto está relacionado predominantemente à habilidade de compor um solo no momento da performance, o qual é construído sobre uma estrutura harmônica pré-definida. Nesse sentido, o treinamento dessa habilidade está baseado principalmente no parâmetro altura, ou seja, nas relações entre a melodia do solo e os acordes que o acompanham. Desenvolver habilidades de improvisação faz parte do currículo do recente curso de Música Popular da instituição estudada. No entanto, há alunos de outros cursos que também estão envolvidos com o treinamento dessa habilidade. Essa pesquisa buscou conhecer o perfil desses alunos e também dos professores responsáveis pelo ensino da improvisação. Sobre os métodos utilizados na sua pedagogia é possível afirmar que eles são muito semelhantes aos utilizados nos cursos de jazz. Talvez por isso, o jazz seja um gênero central nas disciplinas que envolvam o ensino da improvisação, junto com a música instrumental brasileira, que possui paradigmas semelhantes ao primeiro gênero. Essa pesquisa sugere que embora a introdução do estudo da improvisação e da música popular represente uma mudança importante na instituição investigada, as concepções sobre música e como ensinar música na Escola de Música da UFMG pouco se modificaram com a entrada desse novo repertório.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJazzpt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subjectEducação Musicalpt_BR
dc.subjectMúsica popularpt_BR
dc.subjectImprovisaçãopt_BR
dc.subject.otherImprovisação (Musica)pt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherMúsica popularpt_BR
dc.subject.otherMusica Instrução e estudopt_BR
dc.subject.otherEducação musicalpt_BR
dc.titleEnsino e aprendizagem de improvisação em um curso superior de músicapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.