Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9KGGCN
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Guilherme Caldeira Loss Vincenspt_BR
dc.contributor.referee2Luciana Monteiro de Castro Silva Dutrapt_BR
dc.creatorDeniele Naiara Perotti Mellopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T11:54:24Z-
dc.date.available2019-08-10T11:54:24Z-
dc.date.issued2014-02-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-9KGGCN-
dc.description.abstractThe study of Brazilian popular music and the processes envolving its learning and performance are among the the most recent and relevant trends in scholarly research. For the popular singers, a most useful teaching and selfteaching tools is the modeling based on stablished performances by relevant artists. Even after her death, Brazilian singer Elis Regina (1945-1982)is still considered one of the most important marks in the interpretation of Brazilian music, displaying impeccable technique, musicality and stage acting. Departing from two video recordings by Elis Regina of the song Alô, alô, marciano by Brazilians musicians Rita Lee e Roberto de Carvalho, the present study focused on the lyrics, music and stage performance of the singer, based on (1) eight principles by Russian actor, theatre director, pedagogue and writer Constantin Stanislavski (1863-1938), selected among the principles established in his system for stage acting and (2) key concepts from discourse analysis and intertextuality. It was observed an imbrication between elements of popular music performance and theatre performance in the construction and resignification, what opens possibilities for the construction and consolidation of well structures performances for the popular music singer.pt_BR
dc.description.resumoO estudo da música popular brasileira e dos processos que envolvem sua aprendizagem e performance estão entre as tendências mais recentes e relevantes da pesquisa acadêmica. Entre os cantores populares, uma as principais ferramentas, tanto de ensino quanto autoaprendizagem, é a modelagem baseada em performances consolidadas de outros artistas. Mesmo após sua morte, Elis Regina (1945-1982) continua sendo considerada um dos mais importantes referenciais na interpretação da música brasileira, tanto do ponto de vista técnico-musical quanto cênico. A partir de duas gravações audiovisuais de Elis Regina para a canção Alô, alô, marciano de Rita Lee e Roberto de Carvalho, o presente estudo investigou as relações entre texto, música e cena na performance da cantora à luz de (1) oito princípios do ator, diretor de teatro, pedagogo e escritor russo Constantin Stanislavski (1863-1938), selecionados entre os princípios propostos no seu sistema para a atuação do ator e (2) conceitos-chave oriundos da análise do discurso e relações intertextuais. Observou-se uma imbricação entre elementos da performance da música popular e do teatro na construção e ressignificação de possíveis sentidos inerentes à canção, possibilitando caminhos para a construção e consolidação de performances bem fundamentadas do cantor de música popular.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPerformance musical cênicapt_BR
dc.subjectRelação texto-música-cenapt_BR
dc.subjectAnálise do canto popularpt_BR
dc.subjectElis Reginapt_BR
dc.subjectMúsica popular brasileirapt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherMúsica popular brasileirapt_BR
dc.subject.otherRegina, Elis, 1945-1982pt_BR
dc.titleTexto, música e cena de Elis Regina em Alô, alô marciano de Rita Lee e Roberto de Carvalho.pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
deniele_disserta__o_final_cena_de_elis__2____pra_imprimir_com_capa_azul_.pdf1.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.