Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9NTMTL
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antonio Gilberto M de Carvalhopt_BR
dc.contributor.referee1Modesto Flávio Chagas Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee2Rogerio Vasconcelos Barbosapt_BR
dc.creatorJefferson Tiago de Souza Mendes da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T22:23:06Z-
dc.date.available2019-08-09T22:23:06Z-
dc.date.issued2014-08-04pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-9NTMTL-
dc.description.abstractThe composer Marcus Viana is responsible for the soundtrack of the miniseries A Casa das Sete Mulheres (2003), sixty-six songs present in this TV drama. This amount of songs, fifty-eight are of his authorship or co-authorship. As in any other soundtrack - present in the opening vignette, the themes of the main characters in the soundscapes and the ambient music - have as their main function is to enchant and transport viewers to the scenes. Of the seven main characters, it is identified that only five songs had themes, three of authorship or partnership with composer Marcus Viana and the other two of Flávio Venturini and Jorge Vercílio. This research was based on the approach of Musical Paradigmatic Analysis of Jean-Jacques Nattiez (1990) and sought to study the musical language of the five themes of the songs main of the miniseries. The analyzes showed that, in some passages, composers (Marcus Viana, Flávio Venturini and Jorge Vercílio) use the same melodic line, rhythmic and tonal coloring it without great contrasts.pt_BR
dc.description.resumoO compositor Marcus Viana assina a trilha sonora da minissérie A Casa das Sete Mulheres (2003), onde, ao todo são sessenta e seis canções presentes nesta teledramaturgia. Deste montante de canções, cinquenta e oito são de sua autoria ou coautoria. Como em qualquer outra trilha sonora suas composições - presentes na vinheta de abertura, nos temas das personagens principais, nas paisagens sonoras e nas músicas ambientes - têm como principal função a de encantar e transportar os espectadores para as cenas. Das sete personagens principais, identifica-se que somente cinco apresentavam canções temas, sendo três de autoria ou parceria com o compositor Marcus Viana e as outras duas de Flávio Venturini e Jorge Vercílio. Essa pesquisa apoiou-se na abordagem da Análise Musical Paradigmática de Jean-Jacques Nattiez (1990) e buscou estudar a linguagem musical das cinco canções temas das personagens da minissérie. As análises mostraram que, em algumas passagens, os compositores (Marcus Viana, Flávio Venturini e Jorge Vercílio) utilizam o mesmo desenho melódico, rítmico e a mesma coloração tonal, sem grandes contrastes.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMarcus Vianapt_BR
dc.subjectLinguagem musical estruturalistapt_BR
dc.subjectAnálise musical paradigmáticapt_BR
dc.subjectA Casa das Sete Mulherespt_BR
dc.subjectTrilha musicalpt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleAnálise da trilha musical da minissérie A Casa das Sete Mulherespt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_jefferson_tiago_de_souz_mendes_da_silva.pdf3.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.