Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9Q3NU9
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Joao Pedro Paiva de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Anselmo Guerra de Almeidapt_BR
dc.contributor.referee2Rogerio Vasconcelos Barbosapt_BR
dc.creatorMarcos Antônio Silva Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T16:20:42Z-
dc.date.available2019-08-09T16:20:42Z-
dc.date.issued2014-09-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-9Q3NU9-
dc.description.abstractThis research investigates musical macro temporal organization focusing on the concept of hypermeter. Specifically, it aims to analyze symphonic movements in order to discover a large-scale segmentation which is related to musical form. Departing from the term hypermeter, first employed by E. T. Cone, it covers a number of authors who have been approaching this concept within several varied contexts and different meanings. In this sense, David Smyth`s segmentation by initiation is a fundamental analytical technique for this research. In addition, recent approaches from cognitive psychology and musical theory help to establish a theoretical framework in which the analysis presented here will be based on. The ideas of Hasty, Deliège and Mélen and Kramer also serve as basis for the analysis of several examples by Beethoven, Schubert, Brahms, Mendelssohn and Schumann. In addition, a more comprehensive analysis of Brahms` Symphony No. 4, fourth movement is presented here in order to confirm the existence of a formal hypermeter derivated from the segmentation by initiation.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa aqui apresentada propõe-se a investigar a macro estruturação temporal de obras musicais. Mais especificamente, busca-se, a partir do conceito da hipermétrica, formular um sistema de análise aplicável a movimentos musicais sinfônicos com vistas a descobrir um seccionamento de larga-escala que se relacione/dialogue com a forma musical. A técnica analítica base para este trabalho, a Segmentação por Entradas MYTH, 1990, 1992), se estabelece em contraposição a alguns enquadramentos específicos que a hipermétrica vem assumindo em algumas teorias desde a criação do termo por CONE (1968). Algumas abordagens recentes, tanto do campo da psicologia cognitiva quanto da teoria musical, contribuem para esta pesquisa. Notadamente, as obras de Hasty (1997), Deliège e Mélen (1997) e Kramer (1988) complementam as análises de Beethoven, Schubert, Brahms, Mendelssohn e Schumann aqui apresentadas. Além destes exemplos, compõe este trabalho uma análise mais extensiva do quarto movimento da Sinfonia No. 4 de Brahms que visa mostrar ser possível chegar a uma hipermétrica formal a partir da Segmentação por Entradas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAnálise musicalpt_BR
dc.subjectHipermétricapt_BR
dc.subjectForma musicalpt_BR
dc.subjectSegmentação por Entradas Ritmo e Métricapt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleEm busca de uma hipermétrica formal: aplicação analítica e interpretativa ao quarto movimento da Sinfonia nº 4, Op. 98 de J. Brahmspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
010_disserta_ao___imprimir.__docx.pdf4.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.