Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9RPNEJ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Joao Gabriel Marques Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee1Ernani de Castro Malettapt_BR
dc.contributor.referee2Luciana Monteiro de Castro Silva Dutrapt_BR
dc.creatorNestor Ramon Cordero Gurrypt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T11:17:05Z-
dc.date.available2019-08-12T11:17:05Z-
dc.date.issued2014-09-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-9RPNEJ-
dc.description.abstractObjective: This study has two goals: (1) to analyze the collected information from the Vocal Literature applied to the training of the tenor voice since the Bel Canto period. (2) To promote and stimulate ways to think about the current pedagogical tendencies to train the tenor voices during the first stages of their practice. Special attention is given to the anatomical and physiological foundation of the respiratory and fonatory systems. Methodology: This study deals with a qualifying method of investigation starting with digging in the Literature of the Singing Voice as well as the contributions gathered by means of observation and dialogical relationships with the voice professors from the Federal University of Minas Gerais and the State University of Minas Gerais. The application of a semi-structured interview was made on the content of the listed interviews. Results: The high range of the tenor voice must be approached in a soft and progressive manner. Never to rush or to force the chest voice into the head voice. Conclusion: There are two critical issues on training a tenor voice, the stable larynx position and the establishment of strategies to blend the chest register and the head register through the passaggio zone. These technical aspects must be carefully studied and worked by the teacher with every tenor he/she might have as a student.pt_BR
dc.description.resumoObjetivos: Este trabalho tem dois objetivos: (1) Descrever as bases históricas da pedagogia vocal aplicada à voz de tenor a partir do Bel Canto. (2) Promover uma reflexão sobre a situação atual da pedagogia vocal para cantores com voz de tenor, enfatizando os seus pilares e as bases anatomofisiológicas do sistema respiratório e da fonação. Metodologia: Trata-se de um estudo exploratório, descritivo, baseado na análise de conteúdos extraídos da Literatura especializada em diálogo com a contribuição metodológica a partir das respostas de questionários semiestruturados aplicados a quatro professores universitários de canto erudito de duas Universidades (UEMG e UFMG). Resultados: O principal resultado obtido na análise dos dados foi a opinião consensual que a maior ênfase no treinamento de cantores com voz de tenor deve ser dada às técnicas que permitem que os registros mais agudos da voz sejam atingidos de modo gradativo e paciente, evitando que haja esforço excessivo na zona de transição da voz de peito para a voz de cabeça. Conclusão: Os pontos críticos no treinamento de um aluno com voz de tenor são a posição da laringe e a técnica empregada na zona de passagem. Esses dois pontos precisam ser cuidadosamente estudados e trabalhados durante o treinamento de um aluno com voz de tenor.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPedagogia vocalpt_BR
dc.subjectProjeção vocalpt_BR
dc.subjectTenorpt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleA voz de tenor: bases históricas da pedagogia vocal a partir do Bel Canto até os conceitos metodológicos da atualidadept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
n_stor_gurry_a_voz_de_tenor_disserta__o_mestrado_em_musica.pdf2.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.