Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9RQMLF
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rogerio Vasconcelos Barbosapt_BR
dc.contributor.referee1Eduardo Campolina Viana Loureiropt_BR
dc.contributor.referee2Oiliam Jose Lannapt_BR
dc.creatorEli Joorypt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T21:16:40Z-
dc.date.available2019-08-09T21:16:40Z-
dc.date.issued2014-11-01pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-9RQMLF-
dc.description.abstractThe aim of this research was to create an investigative routine focused on listening to help achieve musical analysis process. For that, we looked for a theoretical framework that would deal with issues relating to the perception of the universe of sound; we looked into how the mind perceives sound surface and how the brain organizes the data perceived. We sought additional support in the theoretical body of Gestalt, which examines the perceptual principles of the visual universe. The objective is that the routine be used almost intuitively and have the power to allow the analysis of musical pieces from various periods and compositional techniques. We illustrated how to use the routine by analyzing pieces of different periods and compositional techniques: Claude Debussys La Cathédrale engloutie and Karlheinz Stockhausens Gesang der Jüngling.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa buscou criar uma rotina investigativa, focada na escuta, para auxiliar a realização de análises musicais. Para isso, procuramos um arcabouço teórico que abordasse questões relativas à percepção do universo sonoro, investigamos a maneira como a mente percebe a superfície sonora e como o cérebro organiza os dados que foram percebidos. Buscamos um apoio complementar no corpo teórico da Gestalt, que examina os princípios perceptivos do universo visual. O objetivo é que a rotina possa ser empregada de forma quase intuitiva e que tenha alcance para permitir analisar peças musicais de diversos períodos e técnicas composicionais. Ilustramos a forma de utilizar a rotina, analisando peças de períodos e técnicas composicionais diferentes: La cathédrale engloutie de Claude Debussy e Gesang der Jüngling de Karlheinz Stockhausen.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAgrupamentospt_BR
dc.subjectEstruturapt_BR
dc.subjectPercepçãopt_BR
dc.subjectDimensão musicalpt_BR
dc.subjectEscutapt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleOrganização da escuta musical: aspectos perceptivos e ferramentas analíticaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_eli_joory_p_s_defesa_definitiv_ssima_p_s_conferir_biblioteca.pdf4.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.