Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9RVMRZ
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | A arte da improvisação de Nelson Faria: influências na pedagogia da música popular brasileira |
Authors: | Felipe Boabaid Guerzoni |
First Advisor: | Oiliam Jose Lanna |
First Referee: | Guilherme Silveira do Nascimento |
Second Referee: | Clifford Hill Korman |
Abstract: | Até a década de 1990 os processos de improvisação musical no campo da música popular brasileira ocorriam predominantemente de forma intuitiva. Diante deste cenário, Nelson Faria publicou o primeiro livro sobre o assunto no Brasil mudando o conceito de improvisação vigente na época. Busca-se nesta pesquisa investigar quais foram os reflexos da publicação deste método em músicos que a ele tiveram acesso, analisar os processos de improvisação sistematizados pelo autor, bem como relacionar o declínio desta prática ocorrido na Europa Ocidental com a realidade das Universidades brasileiras. |
Abstract: | Until the 1990s, the process of musical improvisation in the field of brazilian popular music occurred predominantly intuitively. In this scenario, Nelson Faria published the first book about the subject in Brazil changing the prevailing concept of time. Search this research is to investigate the processes of improvisation systematized by the author as well as relating the decline of this practice occurred in Western Europe with the reality of Brazilian Universities. |
Subject: | Musica |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9RVMRZ |
Issue Date: | 16-Oct-2014 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a_arte_da_improvisa__o_de_nelson_faria___influ_ncias_na_pedagodia_da_m_sica__popular_brasileira.pdf | 7.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.