Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-9S2M2A
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Glaura Lucaspt_BR
dc.contributor.referee1Edwin Ricardo Pitre-Vásquezpt_BR
dc.contributor.referee2Eduardo Campolina Viana Loureiropt_BR
dc.creatorPaulo Vinícius Amadopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T13:41:21Z-
dc.date.available2019-08-14T13:41:21Z-
dc.date.issued2014-11-21pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-9S2M2A-
dc.description.abstractThe Choro (brazilian instrumental music) is characterized, according to scholars and enthusiast, by specific "gestures" of interpretation and musical expressiveness. The issue of musical expressiveness, therein, is the subject of the most discussed by thinkers and musicians from different eras, and the consensus on this topic has not been reached. About the Choro's specific musical expressiveness, the reality is no different. The objective of this work, thus, is try understand some of the characteristics in the context and Choro's musical expression and contribute, in some order, for your comprehension. In this way, the research revolves around an ethnographic-phenomenological account from field work conducted in the Belo Horizonte's Rodas de Choro. After that, the task is the development a closer relationship between epistemological notes arising from the complex formulation of the theoretical frameworks particularly the Ethnomusicology and Phenomenology and oriented literature's review; and effective realization a hearing-observation-participation in musical events, specifically "Rodas de Choro" in the Minas Gerais capital.pt_BR
dc.description.resumoO Choro caracteriza-se, segundo estudiosos e cultores devotados, por gestos específicos de interpretação e de expressividade musical. A questão da expressividade musical, por sua vez, é assunto dos mais discutidos por pensadores e músicos de diferentes épocas, e o consenso ainda não se atingiu. Concernente à expressividade musical específica do Choro, a realidade não é diferente. O intuito deste trabalho, considerando isto, é o de uma busca no sentido de compreender algumas das características da expressão musical no contexto do Choro e contribuir, em alguma ordem, para sua compreensão. Assim sendo, a pesquisa gira em torno de um relato etnográfico-fenomenológico oriundo das apreensões do trabalho de campo realizado em meio a Rodas de Choro em Belo Horizonte. A seguir, a tarefa é o desenvolvimento de uma aproximação entre os apontamentos epistemológicos surgidos da formulação complexa quando se concatenam referenciais teóricos em especial da Etnomusicologia e da Fenomenologia e da revisão orientada de literatura; e a efetiva realização de uma audição-observação-participação em eventos musicais, especificamente, Rodas de Choro da capital mineira.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEtnografiapt_BR
dc.subjectChoropt_BR
dc.subjectExpressividade no choropt_BR
dc.subjectEtnomusicologiapt_BR
dc.subjectFenomenologiapt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleA expressividade no choro: um estudo a partir de perspectivas da Etnomusicologia e da Fenomenologiapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
amado__paulo__2014__disserta__o__completa.pdf1.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.