Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-A39MRD
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Alexandre Ritterpt_BR
dc.contributor.referee2Edson Queiroz de Andradept_BR
dc.creatorRodrigo Guillermo Olivárez Olivarespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T19:05:05Z-
dc.date.available2019-08-10T19:05:05Z-
dc.date.issued2015-07-03pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-A39MRD-
dc.description.abstractStudy about four works for double bass and piano (Habanera, Sonatina, Malambo and Carnavalito) by Argentinean composer-bassist-pedagogue Salvador Amato (1928-1994). It includes historical, stylistic, pedagogical and idiomatic writing information on Amatos music. A thorough analysis of the manuscripts shows not only an important idiomatic writing for the double bass repertory, with its pedagogical aspects, but also notational inconsistencies and errors. Interviews with Amatos ex-students reveal performance practices that are not notated in the scores, but transmitted through oral tradition. The analytical data served as the basis for the preparation of the performance editions of the works, presented at the end with the broader goal to rescue Amatos history and music.pt_BR
dc.description.resumoEstudo sobre quatro obras para contrabaixo e piano (Habanera, Sonatina, Malambo e Carnavalito) do compositor-contrabaixista-pedagogo argentino Salvador Amato (1928-1994). Inclui os aspectos históricos, estilísticos, pedagógicos e da escrita idiomática de Amato. A análise minuciosa dos manuscritos revela tanto uma escrita idiomática importante do contrabaixo, com seus aspectos pedagógicos implícitos, quanto diversas inconsistências e erros notacionais. Entrevistas com ex-alunos de Amato revelam práticas de performance que não estão explicitadas nas partituras, mas que são transmitidas pela tradição oral. Após coadunados, os dados analíticos serviram de base para as edições de performance das obras que, apresentadas ao final, tem o objetivo mais geral de resgatar a importância da obra e memória de Amatopt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPráticas de performance do contrabaixopt_BR
dc.subjectContrabaixo na Argentinapt_BR
dc.subjectSalvador Amatopt_BR
dc.subject.otherContrabaixo e musica para pianopt_BR
dc.subject.otherAmato, Salvador   pt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherPerformance musical  pt_BR
dc.titleHabanera, Sonatina, Malambo e Carnavalito de Salvador Amato: aspectos históricos, analíticos e edições de performance.pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta_ao___rodrigo_oliv_rez_.pdf59.89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.