Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-A4FL9V
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mauricio Freire Garciapt_BR
dc.contributor.referee1Fernando Pacífico Homempt_BR
dc.contributor.referee2Fernando de Oliveira Rochapt_BR
dc.creatorJuliana Maria Bonfim Rodriguespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T10:56:26Z-
dc.date.available2019-08-12T10:56:26Z-
dc.date.issued2015-04-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-A4FL9V-
dc.description.abstractThe success of a flutist in an orchestral audition is closely related to an effective preparation. This process involves comprehension of the requested repertoire for the audition and the formulation of practice strategies. This research aims to discuss the main items evaluated in the three most requested orchestral excerpts in Brazil between 2009 and 2014 (Dreams of a Summer Night, Scherzo - Mendelssohn, Prélude à l'après-mid d'un Faune - Debussy and Daphnis et Chloe - Ravel) and describes the strategies adopted by flutists of Brazilian orchestras comparing to the preparation process of an athlete for a competition. A semi open questionnaire was answered by ten flutists of four important Brazilian orchestras. The answers allowed collecting and analyzing information about the strategies used by these flutists during the run-up to an orchestral audition and their comments on each of the three orchestral excerpts. It w as observed that the preparation strategies of different flutists were similar to each other and to methods applied by athletes in preparation for a competition. The most relevant characteristic s presented by the interviewed flutists were analyzed in each orchestral excerpt.pt_BR
dc.description.resumoO sucesso de um flautista em uma audição orquestral está intimamente ligado a uma eficiente preparação. Este processo envolve tanto o conhecimento das principais características do repertório solicitado quanto à criação de estratégias de estudo deste repertório. Esta pesquisa tem como objetivos discutir os principais itens avaliados nos três excertos orquestrais mais solicitados no Brasil entre os anos de 2009 e 2014 (Sonhos de uma noite de verão, Scherzo - Mendelssohn, Prélude à laprès-mid dun Faune - Debussy e Daphnis et Chloe - Ravel) e descrever as estratégias adotadas por flautistas integrantes de importantes orquestras brasileiras fazendo um paralelo ao preparo de um esportista para competições. Foi aplicado um questionário semiaberto a dez flautistas integrantes de quatro grandes orquestras brasileiras que permitiu coletar e analisar informações tanto sobre as estratégias utilizadas pelos flautistas entrevistados durante o período de preparação para uma audição orquestral quanto suas observações sobre cada um dos excertos selecionados. Observou-se que o preparo dos diferentes flautistas entrevistados eram similares entre si e ao processo adotado por atletas no período que antecede uma competição. Ainda, foram comparadas entre si as características mais relevantes apresentadas pelos flautistas entrevistados em cada excerto orquestral.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAudição orquestral no Brasilpt_BR
dc.subjectFlauta Transversalpt_BR
dc.subjectEstratégias de preparaçãopt_BR
dc.subjectExcertos orquestraispt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherPerformance musical  pt_BR
dc.subject.otherFlauta Estudos orquestrais  pt_BR
dc.subject.otherMusica Audição  pt_BR
dc.titleAudições orquestrais para flauta no Brasil: um estudo sobre estratégias de preparaçãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao___juliana_maria_bonfim_rodrigues.pdf6.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.