Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-A83FZ3
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oiliam Jose Lannapt_BR
dc.contributor.referee1Bernardo Vescovi Fabrispt_BR
dc.contributor.referee2Rogerio Vasconcelos Barbosapt_BR
dc.contributor.referee3Cecilia Nazare de Limapt_BR
dc.creatorFrederico Carlos Natalinopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T20:39:13Z-
dc.date.available2019-08-14T20:39:13Z-
dc.date.issued2015-11-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-A83FZ3-
dc.description.abstractThis thesis conducts a comparative analysis between the big band arrangement called The Re-(W)rite Of Spring, by Darryl Brenzel, and the original work that inspired it, The Rite of Spring by Igor Stravinsky. Using as theoretical references the concepts originated in Bakhtin's dialogism and the notions of "rewriting" in Music, together with some analysis by established authors, it will be drawn a panorama of interactions between characteristic musical materials of classical repertoire and jazz universe, assuming the hypothesis that these interactions can be highlighted in the arrangement. Throughout the twentieth century, jazz musicians have always been attentive to the development of the so-called classical music and sought to use it as a basis for their compositions and arrangements. Equally, classically trained musicians have also expressed a reciprocal interest in language and jazz sound. Considering this statement, we aim to identify the main features of the ongoing dialogue between the two contexts, taking the comparative analysis of these two works as the main axis.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho realiza uma análise comparativa entre o arranjo para big band intitulado The Re-(W)rite Of Spring, de Darryl Brenzel, e a obra original que a inspirou, A Sagração da Primavera, de Igor Stravinsky. Usando como referenciais teóricos os conceitos originários do dialogismo bakhtiniano e as noções de reescritura em Música, além de análises de autores consagrados, será traçado um panorama das interações entre materiais musicais caraterísticos do repertório erudito e do universo do jazz, a partir da hipótese de que essas interações podem ser evidenciadas no arranjo. Ao longo do século XX, músicos de jazz sempre estiveram atentos ao desenvolvimento da chamada música erudita e procuraram se utilizar dela como base para suas composições e arranjos. Da mesma maneira, músicos de formação erudita também manifestaram um interesse recíproco pela linguagem e sonoridade do jazz. Partindo dessa observação, buscaremos identificar as principais características do constante diálogo entre os dois contextos, tomando como eixo principal a análise comparativa entre as duas obras.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectbig bandpt_BR
dc.subjectjazzpt_BR
dc.subjectarranjopt_BR
dc.subjectA Sagração da Primaverapt_BR
dc.subject.otherJazzpt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherStravinsky, Igor, 1822-1971pt_BR
dc.subject.otherMúsica para big bandpt_BR
dc.subject.otherArranjos (musica)pt_BR
dc.subject.otherBrenzel, Darrylpt_BR
dc.titleReescrevendo A Sagração da Primavera: aspectos composicionais e relações dialógicas no arranjo para big band de Darryl Brenzelpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
reescrevendo_a_sagra__o_da_primavera___frederico_natalino.pdf5.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.