Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-AQVGP2
Type: Dissertação de Mestrado
Title: A narrativa poético-musical em Gênesis, Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha: a performance liminar de João Bosco no medley gravado no disco 100ª Apresentação
Authors: Renata Vanucci Carvalho
First Advisor: Mauro Rodrigues
First Referee: Antonio Lincoln Campos de Andrade
Second Referee: Fernando Antonio Mencarelli
Abstract: O presente estudo busca compreender a performance e a narrativa poético-musical do medley Gênesis, Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha, gravado pelo cantor, compositor e violonista João Bosco no disco ao vivo 100a Apresentação (1983), onde João Bosco e Aldir Blanc narram a história de um Jesus Cristo do Morro, através da junção de canções da dupla. Conceitos da antropologia cultural, em especial o de liminaridade, visto em Victor Turner, Van Gennep e Richard Schechner, foram centrais no desenvolvimento desta análise, assim como também o foram as referências de análise musical em Dante Grela, e poética em Paul Zumthor, além de conceitos de Jerzy Grotowski, para elucidar os aspectos musicais, textuais, culturais e performáticos que tornam esta gravação diferenciada e (possivelmente) reveladora do aspecto ritual da performance musical. A autora procura ainda avaliar o seu próprio fazer artístico, inspirada nas teorias estudadas e nos resultados obtidos nas análises, em busca de uma performance modificadora como a de João Bosco no medley em questão.
Abstract: This research aims to analyze the performance and the poetical and musical narrative of the pout-pourri Gênesis, O Ronco da Cuíca, Tiro de Misericórdia e Escadas da Penha recorded by the singer, composer and guitar player João Bosco in the alive album 100a Apresentação (1983). In this masterpiece Bosco and Aldir Blanc tell the story of a Jesus Christ from the slum through the junction of the mentioned songs. Concepts drawn from Cultural Anthropology, in particular the concept of Liminality seen in Victor Turner, Van Gennep and Richard Schechner, were central for this analysis. Furthermore the references of musical analysis in Dante Grela, poetical analysis in Paul Zumthor and the concepts developed and exploited by the theorist and theater director Jerzy Grotowski were used in order to enlighten some aspects such as music, text, culture and performance that make this masterpiece exceptional and revealing of the ritual dimension of the musical performance. Inspired by the process of building this research and its results the author also intents to evaluate her own work as an artist and performer always in the quest for a transforming performance like it is the one developed by João Bosco in the pout-pourri taken as the object of this paper.
Subject: Performance musical
Musica
Musica Analise, apreciação
Bosco, João, 1946-
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-AQVGP2
Issue Date: 18-Jul-2017
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
renata_vanucci.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.