Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-ARZK4L
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sergio Freire Garciapt_BR
dc.contributor.referee1Guilherme Caldeira Loss Vincenspt_BR
dc.contributor.referee2Flavio Terrigno Barbeitaspt_BR
dc.contributor.referee3Eduardo Campolina Viana Loureiropt_BR
dc.creatorFilipe Almeida Maltapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T01:39:53Z-
dc.date.available2019-08-13T01:39:53Z-
dc.date.issued2017-07-13pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-ARZK4L-
dc.description.abstractThis work deals with questions about the idiomatic writing in Sonata nº 1 of Leo Brouwer for solo guitar, composed in 1990. Initially, briefly, the aesthetic influences that led to the construction of the work are presented. In a second stage, there is a conceptualization about what would be considered idiomatic from the instrumental point of view, and then the idiomatic resources present in Sonata nº1 are categorized, establishing a dialogue with the works of Borém (2000), Scarduelli (2007), Barros (2008) and Kreutz (2014). The author's knowledge of the guitar is also an important tool for the development of the research. The central section of the paper presents an extensive structural and idiomatic analysis of the focus work of this dissertation. Finally, a balance is made on the main aspects of Brouwer's musical writing in the work in question and also some excerpts from other of his works are explained for the purpose of dialoguing with the processes of idiomatic thinking about the guitar, observed in the Sonata nº 1.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho aborda questões acerca da escrita idiomática na Sonata nº1 de Leo Brouwer para violão solo, composta em 1990. Inicialmente são apresentadas, de maneira breve, as influências estéticas que levaram à construção da obra. Numa segunda etapa, há uma conceituação acerca do que seria considerado idiomático do ponto de vista instrumental e, em seguida, os recursos idiomáticos presentes na Sonata nº1 são categorizados, estabelecendo um diálogo com os trabalhos de Borém (2000), Scarduelli (2007), Barros (2008) e Kreutz (2014). O conhecimento violonístico do autor também representa uma importante ferramenta para o desenvolvimento da pesquisa. A seção central do trabalho apresenta uma extensa análise estrutural e idiomática da obra foco desta dissertação. Por fim, é feito um balanço acerca dos principais aspectos da escrita violonística de Brouwer na obra em questão e, ainda, alguns excertos de outras de suas obras são explicitados para fins de dialogar com os processos do pensamento idiomático sobre o violão, observados na Sonata nº1.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectViolãopt_BR
dc.subjectEscrita idiomáticapt_BR
dc.subjectLeo Brouwerpt_BR
dc.subjectSonata n°1 (1990)pt_BR
dc.subjectIdiomatismo instrumentalpt_BR
dc.subjectRecursos idiomáticospt_BR
dc.subject.otherBrouwer, Leo, 1939-pt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherMusica para violãopt_BR
dc.subject.otherMusica Analise, apreciaçãopt_BR
dc.titleIdiomatismo violonístico como elemento composicional na Sonata nº 1 de Leo Brouwerpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_filipe_malta.pdf6.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.