Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-ARZMFV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Margarida Maria Borghoffpt_BR
dc.contributor.referee1Cecilia Nazare de Limapt_BR
dc.contributor.referee2Luciana Monteiro de Castro Silva Dutrapt_BR
dc.creatorAdriano Lopes Sobrinhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T12:22:08Z-
dc.date.available2019-08-14T12:22:08Z-
dc.date.issued2017-07-06pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-ARZMFV-
dc.description.abstractThis paper is a study about Historietas by Heitor Villa-Lobos. A six-song collection for piano and voice composed in 1920 about poems by Ribeiro Couto, Ronald de Carvalho, Manuel Bandeira, and Albert Samain. The first part of this paper reports on the peculiarities and spectacles of Villa-Lobos' work, including a discussion about his composing phases and his participation in Semana de Arte Moderna. The main objective of this paper is to join a historical and musicological reflection to the musical interpretation of his work, yet to be explored by musicians. Through several analyses, it, is intended to identify a predominant style in the songs, to propose an interpretation that is coherent historically as well as the music-lyrics connection, and the possible sound intended by the composer. A stylistic analysis of the song has been made based on a musical parameters study (sound, harmony, melody and rhythm), in accordance with Jan LaRue's methodology. Also, in this research, it is shown the poets' biographical features, as well as considerations about their poems. At last, the interpretative suggestions point out a way to a possible execution for the challenging Historietas.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho apresenta um estudo sobre a obra Historietas de Heitor Villa-Lobos. A coleção de seis canções para canto e piano foi composta em 1920, sobre os poemas de Ribeiro Couto, Ronald de Carvalho, Manuel Bandeira e Albert Samain. A primeira parte do trabalho expõe as peculiaridades e curiosidades da obra, incluindo uma discussão sobre as fases composicionais de Heitor Villa-Lobos e a sua participação na Semana de Arte Moderna. O objetivo principal desta dissertação é aliar uma reflexão histórica e musicológica à interpretação musical desta obra ainda pouco explorada pelos músicos. Por meio de análises pretende-se identificar um estilo predominante nas canções para sugerir uma interpretação que seja coerente com os contextos históricos, com a relação texto-música e com uma possível sonoridade pretendida pelo compositor. A análise estilística das canções foi realizada com base no estudo dos parâmetros musicais (som, harmonia, melodia e ritmo) segundo metodologia desenvolvida por Jan LaRue. Apresentam-se ainda, nesta pesquisa, traços biográficos dos poetas e considerações sobre seus poemas. E, por fim, as sugestões interpretativas apontam caminhos de uma possível execução para as desafiadoras Historietas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAnálise musicalpt_BR
dc.subjectInterpretaçãopt_BR
dc.subjectCanção de câmara brasileirapt_BR
dc.subjectHistorietaspt_BR
dc.subjectVilla-Lobospt_BR
dc.subject.otherVilla-Lobos, Heitor, 1887-1959pt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherInterpretação musicalpt_BR
dc.subject.otherMusica de Camarapt_BR
dc.titleHistorietas de Villa-Lobos: análise e interpretaçãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lopes_sobrinho__adriano._historietas_de_villa_lobos_an_lise_e__interpreta__o.pdf8.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.