Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-AX2MTV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fausto Borem de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee1Esdras Rodrigues Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Hugo Vargas Pilgerpt_BR
dc.contributor.referee3Edson Queiroz de Andradept_BR
dc.contributor.referee4Carlos Aleixo dos Reispt_BR
dc.creatorRaquel Almeida Rohr de Oliveira Isidoropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T20:24:59Z-
dc.date.available2019-08-11T20:24:59Z-
dc.date.issued2017-12-11pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-AX2MTV-
dc.description.abstractIn this project, I investigate the use of the cello in Brazilian popular music, taking as reference the work of the cellist Jaques Morelenbaum (also arranger and composer), who has the longest and most relevant career in this specialty in Brazil. Through analyzes of selected performances of this artist in audio and video recordings, I discuss the differences and similarities between cello performance practices in the fields of classical music, popular music and their intersections. In his style of performance, I observe the use of the cello in both bow and pizzicato performing the role of bass line, main melodic lines and secondary contrapuntal lines, in which elements of performance practices of Brazilian music (popular and erudite) and jazz are noticeable, specially a strong influence of the style of João Gilberto, a major symbol of Bossa Nova. I also point out strategies, adaptations and instrumental emulations on the cello, taking into account the idiomatic language of the instrument, while raising interpretive elements that allow us a better understanding of its context and performance.pt_BR
dc.description.resumoNeste projeto, investigo a utilização do violoncelo na música popular brasileira, tomando como referência o trabalho do violoncelista Jaques Morelenbaum (também arranjador e compositor), que possui a carreira mais longa e relevante nesta especialidade no Brasil. Por meio de análises de performances selecionadas deste artista em gravações de áudio e de vídeo, discuto as diferenças e semelhanças entre práticas de performance do violoncelo nos âmbitos da música erudita, da música popular e em suas interseções. Destaco, no seu estilo de performance, a utilização do violoncelo tanto em arco como pizzicato, realizando as funções da linha do baixo, de linhas melódicas principais e de linhas contrapontísticas secundárias, nas quais observo elementos de práticas de performance da música brasileira (popular e erudita) e do jazz, especialmente uma forte influência do estilo de João Gilberto, um dos maiores símbolos da Bossa Nova. Também aponto estratégias, adaptações e emulações instrumentais no violoncelo, levando em conta o idiomatismo do instrumento, ao mesmo tempo em que aponto elementos interpretativos que nos permitem uma melhor compreensão de seu contexto e performance.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectVioloncelo na música popular brasileirapt_BR
dc.subjectArranjo para violoncelo na música popularpt_BR
dc.subjectPerformance de Jaques Morelenbaumpt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherMusica para violoncelopt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleO violoncelo de Jaques Morelenbaum: uma investigação acerca da performance do instrumento na música popular brasileirapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
raquel_rohr_tese.pdf6.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.