Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-AZWPPY
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | Modos de escuta dos jovens alunos do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Acre |
Authors: | Consuelo Paulino Bylaardt |
First Advisor: | Patricia Furst Santiago |
First Referee: | Helena Lopes da Silva |
Second Referee: | Lucia Pompeu de Freitas Campos |
Third Referee: | Heloisa Faria Braga Feichas |
Abstract: | Esta pesquisa consiste em uma análise sociológica da relação dos jovens alunos do Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Acre com a escuta de músicas que fazem parte do seu universo musical cotidiano. Para tal análise, foram realizados 3 grupos focais com 14 jovens alunos do Colégio, a partir dos quais foram discutidos temas sobre a relação desses jovens com a música. Através da análise das falas dos alunos participantes, a escuta se destacou como a atividade musical mais praticada entre eles, demonstrando que o ato da escuta se configura como uma experiência complexa e que provoca diferentes efeitos, funções e processos cognitivos, intelectuais, sentimentais e psicológicos. Foram destacados e discutidos 13 diferentes modos de escuta baseados nas diferentes formas de experienciar a escuta musical designada pelos próprios jovens. Esta pesquisa teve sua fundamentação teórica estruturada a partir das concepções de situações de escuta de Ola Stockfelt (1997), a escuta ativa e a musicalidade da escuta desenvolvida por Daniel Cavicchi (2003) e a análise social da música desenvolvida por Tia DeNora (2004). Buscou-se uma compreensão mais aprofundada sobre os processos de escuta desenvolvidos no cotidiano dos jovens. Pretendeu, ainda, contribuir com reflexões sobre um ensino de música voltado para este universo, de forma a proporcionar maior abertura para o diálogo e para um desenvolvimento musical significativo nos diversos contextos educacionais, sobretudo na escola regular. |
Abstract: | This research deals with a sociological analysis of the musical listening processes of young students of the College of Application of the Federal University of Acre, Brazil. For this analysis, 3 focus groups were carried out with 14 young students each, who discussed themes about their relationship with music. Through the analysis of the students speeches, listening was highlighted as the most practiced musical activity among them, which shows that the act of listening is configured as a complex experience generating different effects in their personalities, such as cognitive, intellectual, sentimental, functional, and psychological processes. During the analysis, 13 different listening modes were highlighted and discussed based on different ways of experiencing the musical listening assigned by the students. The theoretical foundation of the research is based on conceptions of listening situations provided by Ola Stockfelt (1997), the active listening and the musicality of listening developed by Daniel Cavicchi (2003), and the social analysis of the music developed by Tia DeNora (2004). This research seeks a deeper understanding of young peoples processes of listening in daily life. It intends to contribute to the development of teaching approaches that include the universe of the youth, providing dialogue and space for a more significant musical development in diverse educational contexts, specially at school. |
Subject: | ducação musical Musica na escola Estudo e ensino Ensino médio |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-AZWPPY |
Issue Date: | 30-Nov-2017 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
consuelo_final_final.pdf | 756.74 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.