Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-B7KHSL
Type: Dissertação de Mestrado
Title: O ensino pre-figurativo de Hans-Joachim Koellreutter na visão de cinco de seus ex-alunos
Authors: Gilberto Rezende Junqueira
First Advisor: Maria Betania Parizzi Fonseca
First Co-advisor: Joao Gabriel Marques Fonseca
First Referee: Antonio Carlos Guimaraes
Second Referee: Carla Silva Reis
Abstract: O músico e professor germano-brasileiro Hans-Joachim Koellreutter foi um dos nomes mais relevantes da história da Educação Musical do Brasil no século XX, tendo atuado nos maiores centros culturais do país e influenciado uma geração de músicos e educadores musicais que se destacaram em suas áreas de atuação. Koellreutter desenvolveu uma abordagem pedagógica para a Educação Musical a que chamou de Ensino Pré-Figurativo. Esta pesquisa teve como objetivo identificar categorias que caracterizam o Ensino Pré-Figurativo, bem como a influência desses elementos nas práticas pedagógicas utilizadas, posteriormente, por professores que foram seus alunos. Para isso, adotamos procedimentos metodológicos qualitativos, baseando-se principalmente na análise de textos, documentos e outros materiais disponíveis, além de entrevistas semiestruturadas com cinco ex-alunos de Koellreutter que atuam em importantes instituições de ensino de música em Belo Horizonte. A partir da análise de conteúdo das entrevistas realizadas, foram identificadas seis categorias que definem o Ensino Pré-Figurativo: (1) valorização do aluno; (2) postura questionadora e reflexiva; (3) integração e transcendência de valores; (4) ênfase nas relações e em processos não lineares; (5) autonomia, originalidade e criatividade; (6) ênfase na experiência e em aspectos qualitativos. As falas dos entrevistados foram articuladas com textos de autoria de Koellreutter e de outros autores, a fim de esclarecer tais categorias. Concluiu-se, com esta pesquisa, que mesmo que a influência da atuação pedagógica de Koellreutter tenha se restringido às regiões e instituições onde ele atuou, ela reverberou de alguma forma na prática de seus ex-alunos, muitos dos quais hoje atuam como professores de música em importantes centros educativos do país, demonstrando que o Ensino Pré-Figurativo continua sendo relevante frente aos paradigmas vigentes na Educação Musical brasileira da atualidade.
Abstract: The german-brazilian musician and professor Hans-Joachim Koellreutter was one of the most important names in the history of Brazilian Music Education in the 20th century. He worked in the major cultural centers of the country and influenced a generation of musicians and musical educators who stood out in their expertise fields. Koellreutter developed a pedagogical approach for the Musical Education which he called Pre-Figurative Teaching. This research aimed to identify categories that characterize Koellreutters Pre-Figurative Teaching as well as the influence of those elements in the pedagogical practices used, later, by teachers or professors who were their students. Qualitative methodological procedures were adopted in this research based mainly on the analysis of texts, documents and other available materials. Furthermore, semi-structured interviews with the five Koellreutters former students, who work in important institutions for music learning in Belo Horizonte, were conducted. Based on the analysis of these interviews, six categories that define Pre-Figurative Teaching were identified: (1) students valorization (2) questioning and reflexive posture; (3) integration and transcendence of values; (4) emphasis on the relationships and on non-linear processes; (5) autonomy, originality and criativity; (6) emphasis on experience and qualitative aspects. The interviewed former students testemonials were articulated with Koellreutters texts and the ones of other authors in order to clarify such categories. It was concluded in this research that even if the influence of Koellreutter's pedagogical performance was restricted to the regions and institutions where he acted, he reverberated in some way in the practice of his former students, many of whom today act as music teachers in important educational centers of the country, demonstrating that the Pre-Figurative Teaching continues being relevant facing the current paradigms in the Brazilian Musical Education of the present time.
Subject: Improvisação (Musica)
Musica
Koellreutter, Hans-Joachim, 1915-2005
Educação musical
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-B7KHSL
Issue Date: 17-Aug-2018
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o___gilberto__vers_o_final_.pdf1.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.