Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-BBPH7Q
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Patricia Furst Santiago | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Luciana Monteiro de Castro Silva Dutra | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Jussara Rodrigues Fernandino | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Moacyr Silva Costa Filho | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Maria Tereza Mendes de Castro | pt_BR |
dc.creator | Thays Peneda Simões | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T21:34:37Z | - |
dc.date.available | 2019-08-12T21:34:37Z | - |
dc.date.issued | 2019-03-29 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-BBPH7Q | - |
dc.description.abstract | This thesis observed the context of the vocal preparation of sixty-young choristers from Canarinhos of Itabirito choir, starting from the premise that the singer's instrument is his body, which involves the body/mind psychophysical unity. The review of the literature about technique and vocal training, undertaken for the thesis, showed that the development of body awareness has not been a focus on vocal formation in children and adolescents. Thus, with the objective of integrating the vocal formation to the corporal consciousness of the chorister, this qualitative study was designed, which proposes, through action research, the elaboration and evaluation of a Vocal Preparation Program that integrates vocal practice with practices with the inclusion of positions and movements from three holistic body approaches, potential resources for the development of body awareness, proprioception and well-being: the Alexander Technique, Bioenergetics and Tai Chi Chuan. In conjunction with a panel of experts in these approaches, a diagnosis was made to identify the recurrent psychophysical problems presented by choristers. The results indicated the presence of the following psychophysical patterns: projection of the neck and hips, abdominal collapse, hyperextension of the knees, inadequate posture habits, excessive tension in segments such as hands and jaw; anxiety, fear, shyness and distraction. To minimize these patterns, the Vocal Preparation Program was implemented in two cycles, in the ten groups of vocal technique of the Canarinhos of Itabirito choir. The data collected were: (1) six questionnaires and eight focus groups applied to choristers: (2) two focus groups held together with the panel of expert collaborators; (3) audiovisual records. The analysis of content revealed that the Vocal Preparation Program favored the psychophysical development of the choralists, with the dynamization of the teaching-learning process of vocal technique; expansion of consciousness and proprioception; physical and emotional alignment; minimization of psychophysical problems; inter-human relationship; quality of experience and improvement of well-being in the act of singing. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta tese observou o contexto da preparação vocal de sessenta e um jovens coralistas do coral Canarinhos de Itabirito, partindo da premissa que o instrumento do cantor é a unidade psicofísica: corpo/mente. A revisão da literatura sobre técnica e preparação vocal, empreendida para a tese, evidenciou que o desenvolvimento da consciência corporal não tem merecido destaque na preparação vocal coral infantojuvenil. Assim, com o intento de despertar a consciência corporal do coralista, foi delineado um estudo qualitativo pelo método da pesquisa-ação que consistiu na elaboração e avaliação de um Programa de Preparação Vocal. Esse Programa buscou integrar prática vocal a práticas psicofísicas, com a inclusão de posições e movimentos advindos de três abordagens corporais holísticas, potenciais recursos ao desenvolvimento da consciência corporal, da propriocepção e do bem-estar: a Técnica Alexander, a Bioenergética e o Tai Chi Chuan. Em conjunto com um painel de colaboradores especialistas nessas abordagens, foi realizado um diagnóstico para identificar os problemas psicofísicos recorrentes apresentados pelos coralistas. Os resultados apontaram a presença dos seguintes padrões psicofísicos: projeção do pescoço e quadris, colapso abdominal, a hiperextensão dos joelhos, hábitos posturais inadequados, tensão excessiva em segmentos como mãos e maxilar, ansiedade, medo, timidez e distração. Para minimizar esses padrões, o Programa de Preparação Vocal foi implementado, em dois ciclos, e em dez turmas de técnica vocal do coral Canarinhos de Itabirito. Os dados coletados foram obtidos a partir de: (1) seis questionários e oito grupos focais aplicados aos coralistas; (2) dois grupos focais realizados juntamente com o painel de colaboradores especialistas; (3) registros audiovisuais. Foi realizada uma análise de conteúdo na qual se revelou que o Programa de Preparação Vocal favoreceu o desenvolvimento psicofísico dos coralistas, com a dinamização do processo de ensino- aprendizado da técnica vocal, ampliação da consciência física e da propriocepção, alinhamento físico e emocional, minimização dos problemas psicofísicos, relação inter- humana, qualidade de experiência e melhoria do bem-estar no ato de cantar. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Preparação vocal coral | pt_BR |
dc.subject | Pesquisa-ação | pt_BR |
dc.subject | Tai Chi Chuan | pt_BR |
dc.subject | Bioenergética | pt_BR |
dc.subject | Técnica Alexander | pt_BR |
dc.subject.other | Voz Educacao | pt_BR |
dc.subject.other | Alexander, Tecnica de | pt_BR |
dc.subject.other | T'ai chi chuan | pt_BR |
dc.subject.other | Bioenergética | pt_BR |
dc.subject.other | usica | pt_BR |
dc.title | Práticas musicorporais para a preparação vocal de jovens coralistas | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_thays_lana_peneda_final_biblioteca.pdf | 34.78 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.