Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AIRR-7DDK65
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Vera Lucia M de Oliveira e Paivapt_BR
dc.contributor.referee1Alfredo Gontijo de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Gildo Scalcopt_BR
dc.contributor.referee3Heloísa Collinspt_BR
dc.contributor.referee4Adail Sebastião Rodrigues Júniorpt_BR
dc.creatorValdir Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T19:06:49Z-
dc.date.available2019-08-11T19:06:49Z-
dc.date.issued2008-03-11pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AIRR-7DDK65-
dc.description.abstractIn recent years there has been significant amoung of research guided by completxity and chaos theories in the area of Applied linguistics (Larsen-Freeman, 1997; Paiva, 2005; van Lier, 2004, Lantolf, 2006, Cameron and Deignan, 2006, among others). The ideas of complexity/chaos consider the inter-relation of agents in a complex system is dynamic, non-linear, open, unpredictable, chaotic, sensitive to inicial conditiaons, subject to strange attractors, bifurcative and self-similar (fractals) In other word, it is highly complex. In the light of these theoretical notions, the discussion in this work is centered on the analysis of 1,370 e-mail exchanged among the adult learners of a Virtual Community of Learning (Discussion List) to show that the process of collaboration for learning is a natural property of this community. Thus, collaboration was regarded as a dynamic event that emerges in the interstice between the predictable and unpredictable of the system, propelling it into its future trajectory. In this research, the concept of dynamizer (dinamizador) was developed and implemented as an alternative proposition and (re)signified for the metaphor of the instructional scaffolding (Wood, Brunner Ross, 1976, Cazden; 1979). To investigate the ethos of this virtual community, I adopted as logic of research - in perspective - the methodology of virtual ethnography (Hine, 2000). The analysis demonstrated that the instructional scaffolding, when focused in the light of the complexity/chaos, is an inadequate metaphor, in its evocative power, to represent the complex dynamics that conforms the process of collaborative learning. Moreover, the concept of dynamizer, despite lacking further studies, presented itself as a valid concept to explain not only the abovementioned process in the collective system and interpersonal of Virtual Learning Environment (VLE), but also the intrapessoal system through the Zone of Proximal Development (ZPD). The discussion herein presented aims to serve as a starting point for reflexions regarding collaborative educational processes in virtual environments.pt_BR
dc.description.resumoNos recentes anos tem sido significante o número de pesquisas norteadas pela teoria da complexidade e do caos na área da Lingüística Aplicada (Larsen-Freeman, 1997; Paiva, 2002; van Lier, 2004; Lantolf, 2006; Cameron and Deignan, 2006, entre outros). A idéia de complexidade/caos considera que a inter-relação dos agentes em um sistema complexo é dinâmica, não-linear, aberta, imprevisível, caótico, sensível às condições iniciais, sujeito a atratores estranhos, bifurcativo, e auto-similar (fractais). Em outras palavras, ele é altamente complexo. Á luz destas noções teóricas, a discussão neste trabalho é centrada na analise de 1.370 emissivas (e-mails) trocados entre aprendizes adultos de uma Comunidade Virtual de Aprendizagem (AVA) Lista de Discussão para mostrar que o processo de colaboração para a aprendizagem é uma propriedade natural nessa comunidade. Assim, a colaboração foi considerada como um evento dinâmico que emerge no interstício entre o previsível e o imprevisível do sistema e também como um evento que o impulsiona em sua trajetória futura. No contexto desta investigação, o conceito de dinamizador foi desenvolvido e aplicado como uma proposição alternativa e de (re)significação para a metáfora do andaime instrucional (Wood, Brunner Ross, 1976, Cazden; 1979). Para investigar o ethos desta comunidade virtual, adotei como lógica de investigação - em perspectiva - a metodologia da etnografia virtual (Hine, 2000). A análise demonstrou que o andaime instrucional, quando focado à luz da complexidade/caos, é uma metáfora que se apresenta inadequada em sua força evocativa para representar a dinâmica complexa que conforma o processo da aprendizagem colaborativa. Por outro lado, o conceito de dinamizador, mesmo carecendo de mais estudos, se apresentou válido para explicar, não apenas o referido processo no sistema coletivo e interpessoal do Ambiente Virtual de Aprendizagem, mas também o sistema intrapessoal, através da Zona de Desenvolvimento Proximal (ZDP). A presente discussão pretende se assim, colocar como reflexão alternativa para o processo de colaboração em meios virtuais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectcolaboração on-linept_BR
dc.subjectaprendizagempt_BR
dc.subjecttecnologia educacionalpt_BR
dc.subjectcomplexidade (Filosofia)pt_BR
dc.subjectcaospt_BR
dc.subject.otherComplexidade (Filosofia)pt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherColaboração onlinept_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherLingüisticapt_BR
dc.subject.otherCaospt_BR
dc.titleA dinâmica caleidoscópica do processo de aprendizagem coloborativa no contexto virtual: um estudo na perspectiva da complexidade/caospt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
valdir_silva_tese.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.