Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AIRR-7DHHYM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Deise Prina Dutrapt_BR
dc.contributor.referee1Herzila Maria de Lima Bastospt_BR
dc.contributor.referee2Ana Maria Ferreira Barcelospt_BR
dc.creatorClimene Fernandes Brito Arrudapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T19:58:02Z-
dc.date.available2019-08-09T19:58:02Z-
dc.date.issued2008-03-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AIRR-7DHHYM-
dc.description.abstractThis work aims to describe and discuss the process experienced by a teacher of English in the public educational system of the state of Minas Gerais, Brazil, after learning alternative models for his pedagogical practice. This study, developed on a qualitative basis, investigated: a) the teachers own beliefs about his approach to teaching and learning and about evaluation; b) if the teacher resignified his beliefs; c) if changes in the teachers pedagogical practice occured. Data were collected by means of narratives, written and oral; classroom observations; and reflective sessions. The process of analysis was based on questioning the beliefs related to the teachers pedagogical practice. The research shows that the teacher lives significant experiences during his participation in a project of continuing education for foreign language teachers and that he engages in a process of reflection and resignification of beliefs. However, the results reveal that the teacher faces difficulty in making changes in his approach to teaching and learning, but on the other hand, he implements significant changes in his process of evaluation. I conclude the work recommending that studies like this one can help teachers and teacher educators better understand teachers experiences and beliefs, and the processes of change in pedagogical practice.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho busca descrever e discutir o processo vivenciado por um professor de inglês da rede pública do estado de Minas Gerais, após o conhecimento de modelos alternativos à sua prática pedagógica. O estudo, de natureza qualitativa, investigou (a) as crenças desse professor sobre a abordagem de ensino-aprendizagem e avaliação, (b) se o professor ressignificava suas crenças, e (c) se havia mudanças na sua prática pedagógica. Os dados foram coletados por meio de narrativas escritas e orais; de observações de aulas; e de sessões reflexivas. O procedimento de análise foi baseado no levantamento das crenças relacionadas à prática pedagógica do professor. A pesquisa mostra que o professor vivencia experiências significativas enquanto participante de um projeto de educação continuada de professores de línguas estrangeiras e se engaja em um processo de reflexão e de ressignificação de suas crenças. No entanto, os resultados indicam que o professor encontra dificuldade em operacionalizar mudanças em sua abordagem de ensinar, mas por outro lado, implementa mudanças significativas em seu processo de avaliar. Concluo o trabalho indicando que estudos como este, podem contribuir para uma melhor compreensão de formadores de professores e professores sobre as crenças e experiências de professores e sobre os processos de mudança na prática pedagógica.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectreflexãopt_BR
dc.subjectmodelos alternativospt_BR
dc.subjectmudança na prática pedagógicapt_BR
dc.subjectcrenças e experiências de professorpt_BR
dc.subjectressignificação de crençaspt_BR
dc.subject.otherAprendizagem Avaliaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores de inglês Atitudespt_BR
dc.subject.otherLingüisticapt_BR
dc.subject.otherProfessores de inglês Formaçãopt_BR
dc.subject.otherPrática de ensinopt_BR
dc.subject.otherCrençaspt_BR
dc.titleO processo de ressignificação de crenças e de mudança na prática pedagógica de um professor de inglês em educação continuadapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
climene_arruda_diss.pdf839.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.