Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ALDR-5SCQRY
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carlos Alberto Gohnpt_BR
dc.contributor.referee1Maria Clara Bonetti Paropt_BR
dc.contributor.referee2Francisco José Quaresma de Figueirept_BR
dc.contributor.referee3Vera Lucia M de Oliveira e Paivapt_BR
dc.contributor.referee4Emilio Cesar Pereira Rezendept_BR
dc.creatorDilys Karen Reespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T02:57:51Z-
dc.date.available2019-08-13T02:57:51Z-
dc.date.issued2003-02-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ALDR-5SCQRY-
dc.description.abstractThis paper focuses on the intellectual understanding of English language literary texts in a classroom of a university públic the Midwest. It is a qualitative study using concepts of ethnography, such as participant observation (Erickso, 1986; Spindler and Spindler, 1992) for the study of the classroom. Seventeen students of the discipline Literature Americanoa II of the fifth year of Portuguese Language / English participated. It lasted two semesters of one academic year in which the class was observed by anotaçõe field, audio recordings and collecting documents. Some students also were you Interview istados. The concept of cultural ethnography domain (spraddley, 1980) was used in the initial analysis of the data took place during the year of observation. concepts of hermeneutic philosophy of Gadamer (1999) as hermeneutics conversion that leads to the understanding that defines the fusion of horizons were used in the analysis of subsequent data collection will. reading reception theory concepts Iser (1978) as errant view of the reader, the primeito and background reading, the meaning and the reading of significance were also used in the analysis. the research is characterized as interdisciplinary, seeking integration between applied linguistics, for studying the language in use; ethnographic anthropology, because its conceptspt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho focaliza a compreensão intelectual de textos literários de língua inglesa em um a sala de aula de uma universidade públic do Centro Oeste. É um estudo qualitativo que usa conceitos da etnografia, como a observação participativa (Erickso, 1986; Spindler e spindler, 1992) para o estudo da sala de aula. Dezessete alunos da disciplina Literatura Americanoa II do quinto ano do curso de Letras Português/Inglês participaram da pesquisa. Teve a duração de dois semestres de um ano letivo em que a aula foi observada por meio de anotaçõe de campo, gravaçoes em áudio e coleta de documentos. Alguns alunos também foram entrev istados. O conceito de domínio cultural da etnografia (spraddley, 1980) foi usado na análise inicial dos dados que se deu durante o ano da observaçao. conceitos da filosofia hermenéutica de Gadamer (1999) como a conversão hermenêutica que leva á compreensão que se define como a fusão de horizontes foram usados na análise dos dados subsequente á coleta . Conceitos da teoria da recepção de leitura Iser (1978 ) como visão errante do leitor, o primeito e o segundo plano na leitura, o significado e a significância da leitura também foram usados na análise. a pesquisa se caracteriza como interdisciplinar, buscando integração entre a linguística aplicada, pois estuda a língua em uso; a antropologia etnográfica, pois sua conceitospt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstudos Linguisticospt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherEtnologia Educaçãopt_BR
dc.subject.otherHermenêuticapt_BR
dc.subject.otherLíngua inglesa Estudo e ensinopt_BR
dc.titleO deslocar de horizontes: um estudo de caso da leitura de textos literários em língua inglesapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ppgestudoslinguisticos_dilyskarenrees_tesedoutorado.pdf10.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.