Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ALDR-692P2R
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Hugo Maript_BR
dc.contributor.referee1Joanne Marie McCaffrey Busnardo Netopt_BR
dc.contributor.referee2Ceres Leite Pradopt_BR
dc.contributor.referee3Regina Lucia Peret Dell Isolapt_BR
dc.contributor.referee4Jane Quintiliano Guimar?es Silvapt_BR
dc.creatorMiria Gomes de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T08:41:50Z-
dc.date.available2019-08-10T08:41:50Z-
dc.date.issued2005-01-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ALDR-692P2R-
dc.description.abstractThe dissertation discusses interactive processes between teachers and teacherseducators during weekly pedagogical meetings at municipal schools of Belo Horizonte.Our main aim was to analyze the debates around the proposals and inclusive actions ofthe Pedagogical Project Escola Plural, emphasizing the relation between the teacherand the polis the dimension of the city in which it is discussed its politicalconstruction.Influenced by the reflections of Discourse Analysis and Critical Pedagogy, westarted with the concepts of conflict and consensus, chronotope and the relationsbetween literacy, utopia and schooling to emphasize how the understanding of selfand of ourselves were shown through the teachers speeches.We noticed that the moments of conflict/consensus, caused sometimes by theirinstitutional role and sometimes by ideological divergences, are constitutive part of theprocess of reproduction but also of reevaluation and re-signification of their beliefsabout teacher continuing formation and about school and social justice. These momentsare, therefore, productive because they are the ground of dialogical interactions.We also noticed that the Escola Plural started a historical time hybrid of thespace-time relations that preceded the project as well as of the discourses and ideals ofan Inclusive Critical Pedagogy. The inclusive actions implemented by the projectestablished the discussions around the construction of an inclusive society and openedthe doors for a political debate around literacy practices and around the social role ofschooling.Our data make us believe that an Inclusive Education is an on-going process atthe municipal schools of Belo Horizonte.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese discute os processos interativos entre professores e integrantes de uma das equipes pedagógicas do Departamento de Educação Regionalizado da Rede Municipal de Ensino de Belo Horizonte, durante reuniões nas escolas ao longo do ano 2000. Nosso principal objetivo foi analisar os debates em torno das propostas e ações inclusivas do Projeto Politico Pedagógico Escola Plural, apontando a relação entre o professor e a pólis a dimensão da cidade em que é discutida a sua construção política.Guiados pelas reflexões da Análise do Discurso e da Pedagogia Crítica, tomamos como base os conceitos de consenso e conflito, as relações espaço-temporais representadas na linguagem e as interligações entre letramento, utopia e escolarização para apontar como o senso de eu e de nós se mostraram nas falas de nossos sujeitos.Notamos que os momentos de conflito/consenso, provocados ora pelo papel institucional dos sujeitos ora pelas divergências ideológicas a respeito do projeto, fazem parte dos processos de reprodução mas também de transformação e resignificação de antigas crenças sobre o que seja formação continuada e sobre práticas educacionais excludentes e inclusivas. São, portanto, produtivos na medida em que garantem interações dialógicas.Notamos, ainda, que a Escola Plural inaugurou um tempo histórico híbrido pelas relações espaço-temporais que antecederam ao projeto e pelos discursos e ideais de uma Pedagogia Crítica Inclusiva. As ações inclusivas implementadas pelo projeto instauraram a discussão em torno da construção de uma sociedade inclusiva e estabeleceram o debate político em torno do papel social da escola e das práticas deletramento que nela ocorrem.Nosso dados nos levam a crer que a Educação Inclusiva é um processo em construção nas escolas municipais de Belo Horizonte.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDiscurso políticopt_BR
dc.subject.otherAnálise do discursopt_BR
dc.subject.otherEducação inclusivapt_BR
dc.subject.otherSistemas de escolas municipais Brasilpt_BR
dc.titleO professor e a pólis: debates discursivos em torno de uma política de inclusãopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
152d.pdf4.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.