Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ALDR-6SHJ8J
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Heliana Ribeiro de Mellopt_BR
dc.contributor.referee1Simone Rocha de Vasconcellos Hagept_BR
dc.contributor.referee2Adriana Maria Tenuta de Azevedopt_BR
dc.creatorFlavia Felipe Silvinopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T12:37:50Z-
dc.date.available2019-08-10T12:37:50Z-
dc.date.issued2006-08-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ALDR-6SHJ8J-
dc.description.abstractCognitive Linguistics and, in particular, Ronald Langackers (2001) theoretical model of Linguistic Meaning Construction assume that language forms an integral part of human cognition and is inherently symbolic in nature. The present study aimed at verifying the use of this model as a therapeutic tool to analyze the communicative process of children with Quadriplegic Cerebral Palsy and, thus, identify the way they create and use strategies to construct and signify their communicative process. This model was applied to the video-recording analyses of the interaction of three patients aged four to six years old during speech therapy sessions. These children were selected given that they presented communicative intention behaviors, namely, face-to-face interaction and gaze and/or gesture directing toward the interlocutor aiming at turning the other participants attentional to their attentional focus in the scene. The use of Langackers model evidenced its effectiveness as a tool to analyze interactions and as a fundamental basis for professionals particularly involved in improving the patients body stance, identifying strategies to demonstrate the patients communicative intention and recognizing the body movements with symbolic function.pt_BR
dc.description.resumoA Lingüística Cognitiva, e em especial, o modelo teórico de Construção do Significado Lingüístico, de Ronald Langacker (2001), assumem que a linguagem é parte integrante da cognição humana e possui uma natureza inerentemente simbólica. O objetivo deste estudo foi verificar o uso desse modelo como instrumento terapêutico para análise do processo comunicativo de crianças portadoras de Paralisia Cerebral do tipo quadriplégica e, assim, identificar a forma pela qual essas crianças criam e utilizam estratégias para construir e significar o seu processo comunicativo. O modelo foi aplicado na análise da filmagem de três pacientes, na faixa etária de quatro a seis anos, em interação durante sessões de terapia fonoaudiológica. Esses indivíduos foram selecionados por apresentarem comportamentos de intenção comunicativa, quais sejam, interação face-a-face, direcionamento do olhar e/ou de gestos para o seu interlocutor, com propósito de voltar a atenção do outro participante para o seu foco de atenção na cena. O uso do modelo Langackeriano demonstrou sua eficácia como ferramenta de análise de interações e como fundamentação para a atuação dos profissionais envolvidos, em especial, no aprimoramento da postura corporal do paciente, na identificação das estratégias para demonstração de intenção comunicativa por parte do paciente e no reconhecimento do movimento corporal com função simbólica.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLingüística cognitivapt_BR
dc.subjectParalisia cerebralpt_BR
dc.subjectGestospt_BR
dc.subject.otherProcessamento da informação humana nas criançaspt_BR
dc.subject.otherCognição nas criançaspt_BR
dc.subject.otherLangacker, Ronald Wpt_BR
dc.subject.otherSistema de processamento da falapt_BR
dc.subject.otherParalisia cerebral nas criançaspt_BR
dc.titleO modelo langackeriano como instrumento para a análise da linguagem de crianças portadoras de paralisia cerebral e possibilidades para uso terapêuticopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
o_modelo_langackeriano_como_instrumento_para_an_lise_da_ling_g.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.