Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ALDR-7R5QN8
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Heliana Ribeiro de Mellopt_BR
dc.contributor.advisor-co1Jean Remi Lapairept_BR
dc.contributor.referee1Renata Ciampone Mancinipt_BR
dc.contributor.referee2Angélica Terezinha Carmo Rodriguespt_BR
dc.contributor.referee3Tommaso Rasopt_BR
dc.contributor.referee4Deise Prina Dutrapt_BR
dc.creatorSandra Cristina Beckerpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T15:36:54Z-
dc.date.available2019-08-12T15:36:54Z-
dc.date.issued2009-03-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ALDR-7R5QN8-
dc.description.abstractThe present work aims to contribute to a better understanding of deixisreferenciation. The phenomenon of pointing is contemplated here through theoretical approaches that understand language as a constituting part of human cognition. The canonical viewing of the pronominal você (you) that indicates either a fixed pointing to the hearer or to a generic entity is analyzed through the propositions of many scholars such as Karl Bühler, Ronald Langacker, Johanna Rubba, Susan Goldin-Meadow and David McNeill. The deixis você is put on stage and has its reference scope mapped in oral and written interactions, more specifically in interviews broadcasted in Brazilian television.The process of referenciation via você, as well as its psychological nature, was studied through excerpts of 4 interviews 2 oral and 2 written. As will be shown, textual elements and gesture maneuvers provided some evidence to the emergence of the egocentric, projected, and interlocutory facets. This amounts to saying that você might point to an I, to the third person in singular and plural forms she/he, they or tothe element we. Aiming to confirm the emergence of these facets as well as to identify and map them, a linguistic analysis based on a substitution of você for its acceptions and focusing on TAM (tense, aspect and mood) was carried out together with a gesture investigation. Results converge to suggest that the referenciation scope provided by você is large and complex. This scope reflects the continuous process of gramaticalization of this entity and these new targets constitute a less schematic viewing of this deictic. Optimal viewing arrangements that support the mechanism of cross-world identification postulated by Langacker (1987) indicate that new elements are brought to an imagetic scenario though the process of perpectivation, selection and abstraction. Gesture plays a significant role in these findings since it holds clue to the construction of conceptual spaces. Metaphorical, iconic, beater and deictic gestureswere relevant tools for the identification of the facets mapped. These facets do not constitute discrete entities since they have fussy boundaries and emerge online, as discourse unfolds. They appear in subrogated spaces which have imagetic nature and are produced by the conceptualizer thought specific movements of perspectivation, selection and abstraction.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa busca uma melhor compreensão acerca da referenciação dêitica. O fenômeno do apontamento é contemplado, aqui, por meio de aportes teóricos que compreendem a linguagem como parte constituinte da cognição humana. A visão canônica da dêixis pronominal você que indica um apontamento fixo para o ouvinte ou para uma entidade genérica é analisada vis-à-vis as propostas de vários estudiosos, entre eles, Karl Bühler, Ronald Langacker, Johanna Rubba, Susan Goldin-Meadow e David McNeill. O você é colocado em relevo e tem seu escopo de referenciação mapeado em interações orais e escritas, com o foco mais especificamente voltado para entrevistas televisivas brasileiras. O processo de referenciação via você, bem como sua natureza psicológica, é estudado por meio de excertos de quatro entrevistas, sendo duas orais e duas escritas. Como poderá ser observado, os elementos textuais e gestuais proverão evidências da emergência das facetas egocêntrica, projetada e interlocutória. Isto implica em dizer que o você pode apontar para um eu, para uma terceira pessoa no singular ou plural, ela/ele/eles ou para um nós. Com o objetivo de confirmar a emergência destas facetas, bem como identificá-las e mapeá-las, uma análise lingüística baseada em um teste de substituição do você por suas acepções e com o foco na estrutura TAM (tempo, aspecto e modo) foi feita seguida por uma investigação da esfera gestual. Os resultados apontam para um escopo de referenciação amplo e complexo do dêitico você. Os "alvos" constituem arranjos menos esquemáticos do dêitico em questão. Arranjos visuais ótimos subjacentes ao mecanismo do fenômeno da identificação entre mundos postulada por Langacker (1987) mostram um cenário 8 imagético onde novos elementos são criados por meio do processo de perspectivação, seleção e abstração. A gestualidade é relevante para esta pesquisa, pois provê indícios da construção desses espaços conceptuais. Gestos metafóricos, icônicos, rítmicos e dêiticos auxiliam a identificação da emergência das facetas mapeadas. Estas facetas não constituem entidades discretas, visto que elas têm fronteiras nebulosas e emergem de forma situada. Eles aparecem em espaços sub-rogados, de natureza imagética que produzidos pelo conceptualizador por meio de operações cognitivas específicas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectESTUDOS LINGÜÍSTICOS/Dpt_BR
dc.subject.otherLingüísticapt_BR
dc.subject.otherSemânticapt_BR
dc.subject.otherGramática comparada e geral Gramaticalizaçãopt_BR
dc.subject.otherAbstraçãopt_BR
dc.subject.otherGestospt_BR
dc.subject.otherGramática cognitivapt_BR
dc.subject.otherGramatica comparada e geral Deixispt_BR
dc.titleAs facetas conceptuais do dêitico você: evidências semântico-gestuaispt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
676d.pdf27.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.