Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AMFE-9AXQ3R
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leonardo Barci Castriotapt_BR
dc.contributor.referee1Rafael Winter Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee2Ana Clara Mourao Mourapt_BR
dc.creatorLaura Beatriz Lagept_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T14:42:32Z-
dc.date.available2019-08-09T14:42:32Z-
dc.date.issued2011-08-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AMFE-9AXQ3R-
dc.description.abstractThis work investigates the idea of cultural landscape, the theoretical framework that holds the interaction between culture and environment, and how this idea is refuted in Brazil by the conservation agencies. The association of cultural heritage with nature began in 1956. In 1962, the General Conference of UNESCO, were drawn up recommendations to safeguard the aesthetic value of landscapes and sites, natural or manmade. The World Heritage Convention in 1992 recognized and protected cultural landscapes of outstanding universal value and the Global Strategy in 1998, proposed to link the criteria of natural and cultural heritage. The European Landscape Convention in 2000, adopted the concept of cultural landscape as part of a territory characterized by the action of natural and human factors and their interrelationships. (WINTER, 2007:53). In August 2007, the Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional drafted the Cultural Landscape Charter and in september, the Cultural Landscapes and Geoparks Charter. But, analyzing the 25 Act of 1937, notes that this has already provided the precaution of these areas. This work analyzes the Conjunto Arquitetônico e Paisagístico of the Santuário de Nossa Senhora da Piedade, in Serra da Piedade, Minas Gerais, Brazil, listed as cultural heritage by three levels - local, state and federal - and received a proposal to expand its federal tipping area, adding value as Cultural Landscape.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho investiga a idéia de Paisagem Cultural, marco teórico que abriga a interação entre cultura e meio ambiente, e como essa idéia é rebatida no Brasil pelos órgãos de preservação. A associação do patrimônio cultural com a natureza iniciou-se em 1956. Em 1962, na Conferência Geral da UNESCO, foram elaboradas recomendações para salvaguarda do valor estético das paisagens e dos sítios naturais ou criados pelo homem. A Convenção do Patrimônio Mundial em 1992 reconhece e protege paisagens culturais de valor universal excepcional e a Estratégia Global, em 1998, propõe a ligação dos critérios do patrimônio natural e cultural. A Convenção Européia da Paisagem, em 2000, adota o conceito de paisagem cultural como uma parte do território caracterizado pela ação dos fatores naturais e humanos e suas interrelações. (WINTER, 2007:53). Em agosto de 2007, o Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional elaborou a Carta da Paisagem Cultural e em setembro, a Carta das Paisagens Culturais e Geoparques. Mas, ao analisar o Decreto-Lei 25 de 1937, nota-se que este já previa o acautelamento dessas áreas. O presente trabalho analisa o Conjunto Arquitetônico e Paisagístico do Santuário de Nossa Senhora da Piedade, na Serra da Piedade, Minas Gerais, Brazil, tombado como patrimônio cultural pelas três instâncias - municipal, estadual e federal e que recebeu a proposta de ampliação da área de tombamento federal, agregando valores de Paisagem Cultural.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSerra da Piedadept_BR
dc.subjectPatrimônio Culturalpt_BR
dc.subjectPaisagem Culturalpt_BR
dc.subjectPatrimônio Naturalpt_BR
dc.subject.otherPatrimonio cultural Proteçãopt_BR
dc.subject.otherPaisagem Proteçãopt_BR
dc.titlePaisagem cultural da Serra da Piedade: Caeté/MGpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
disserta__o__laura_beatriz_lage.pdf71.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.