Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AMSA-895QB6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mauro Borges Lemospt_BR
dc.contributor.advisor-co1Sueli Moropt_BR
dc.contributor.advisor-co2Helcimara de Souza Tellespt_BR
dc.contributor.referee1Roberto Luís de Melo Monte-mórpt_BR
dc.contributor.referee2Helcimara de Souza Tellespt_BR
dc.contributor.referee3ANDRE VITOR SINGERpt_BR
dc.creatorTiago Prata Lopes Stornipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T18:25:22Z-
dc.date.available2019-08-14T18:25:22Z-
dc.date.issued2010-02-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AMSA-895QB6-
dc.description.abstractThe present work is encompassed by the general theme of electoral behavior and party strategy, and is intended to be a contribution to that topic for applying a perspective that emphasizes social and spatial dependence. One of the main epistemological perspectives that refer to the rationale behind electoral decision-making is based on economic science, particularly on presuppositions of individual rationality derived from classical microeconomic theory. However, conceptions developed by regional and social economy have been criticizing the atomistic view of rational choice, especially in the context of social decisions. This work analyzes forms of social interaction in order to confront two types of influence with impact on electoral behavior: on the one hand, a conformist one, distinctive for its asymmetrical nature, in which the major political group gives the tune of the democratic process; on the other hand, a non-conformist type in which an ideologically-active, politically-engaged minority seeks to strengthen the influence of its opinions by asserting its difference from the values of the majority, by applying a non-imposing and symmetric pressure based on the exchange of opinions, and by adopting a consistent and firm behavior. The influence of that opposing minority would be a consequence of its innovative and original behavior, structured by processes of social representation, or, more specifically, by mechanisms of production of ideas that can be diffused on time-space dimensions.The aim of the study is to verify if restricted conditions for social innovation would explain the electoral context in which left parties did not win the regional elections in the states of São Paulo and Minas Gerais in Brazil after the re-democratization process, giving particular consideration to the period from 1994 to 2006. By analyzing spatial clusters, poor social background and intra-regional inequalities proved to be factors that hinder the diffusion of distinct and non-traditional ideas, representing a motive to opposing parties to abandon programmatic positions in favor of pragmatic and moderate strategies. Examining the evolution of the Workers Party (PT) in São Paulo and using as method locally linear expansion regression models, it was verified that there were social and territorial conditions for a programmatic electoral advance, although this possibility get debilitated by a growing dependence in relation to the charismatic image of the President Lula. In Minas Gerais, it was inferred that the PT have had strong motivations to progress in a pragmatic manner due to intra-regional inequalities that could cause discontinuity and lack of social communication across its territory.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho se insere na temática dos estudos sobre o comportamento eleitoral e estratégia partidária e busca apresentar uma contribuição na área pela utilização de uma abordagem que enfatiza formas de dependência social e espacial. Uma das principais perspectivas epistemológicas que se referem às lógicas da decisão eleitoral é baseada no pensamento econômico fundado, sobretudo, em pressupostos de racionalidade derivados da microeconomia clássica. Contudo, novas concepções dadas pela economia regional e social têm criticado o atomismo da escolha racional, principalmente em contextos de decisões sociais. Propõe-se, aqui, instrumentalizar formas de interação social para contrapor dois tipos de influência com impactos no comportamento eleitoral: um tipo mais conformista, de natureza assimétrica, em que a tônica do processo democrático é dada pelo grupo politicamente majoritário; e um tipo formado por uma minoria ideológica ativa que procura ampliar a influência de suas opiniões se diferenciando dos valores da maioria e aplicando uma pressão não impositiva, porém simétrica, baseada em intercâmbios de opiniões e fazendo uso de um estilo de comportamento consistente no tempo. A influência dessa minoria opositora residiria no seu comportamento inovador construído através de processos de representação social, ou seja, de mecanismos de produção de idéias que se difundem no espaço e no tempo. O objetivo do trabalho é verificar se uma baixa capacidade de inovação social explica o fato da esquerda partidária não ter chegado ao executivo estadual de São Paulo e Minas Gerais desde a redemocratização, particularmente, no contexto eleitoral de 1994 a 2006. Analisando clusters espaciais, encontrou-se que baixos indicadores socioeconômicos e desigualdades intra-regionais representam fatores que limitam a difusão de idéias distintas das tradicionais, representando incentivos aos partidos opositores a abandonar conteúdos programáticos, para passar a adotar uma estratégia mais pragmática e moderada. Ao analisar a evolução do PT em São Paulo através de modelos de expansão localmente lineares, verificou-se que havia condições para o partido avançar programaticamente, mas que isso foi se debilitando pela maior dependência em relação à imagem carismática de Lula. Em Minas Gerais, concluiu-se que o PT tinha fortes incentivos a progredir pragmaticamente, devido a descontinuidades de comunicação social ao longo do seu território.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectanálise espacialpt_BR
dc.subjectinovação socialpt_BR
dc.subjectdesigualdade socioeconômicapt_BR
dc.subjectrepresentação socialpt_BR
dc.subjectcomportamento eleitoralpt_BR
dc.subjectdesigualdades intra-regionaispt_BR
dc.subject.otherRepresentações sociais São Paulopt_BR
dc.subject.otherPartidos politicos São Paulopt_BR
dc.subject.otherPartidos politicos Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherRepresentações sociais Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherEleições Disparidades regionais São Paulopt_BR
dc.subject.otherEleições Disparidades regionais Minas Geraispt_BR
dc.titleComportamento eleitoral e estratégia partidária: uma análise espaço-temporal das eleições de SP e MG a partir dos conceitos de inovação e representação sociaispt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tiago_prata_storni_dissertacao_2010.pdf2.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.