Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ARBZ-88TLR6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Verlaine Freitaspt_BR
dc.contributor.referee1Rodrigo Antonio de Paiva Duartept_BR
dc.contributor.referee2Douglas Garcia Alves Júniorpt_BR
dc.creatorFelicio Ramalho Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T18:25:57Z-
dc.date.available2019-08-12T18:25:57Z-
dc.date.issued2009-06-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ARBZ-88TLR6-
dc.description.abstractThe aim of our study was to understand how the regression of listening, thought by Adorno, prevents the assimilation by the individual of a knowledge regarding reality from music. We start by investigating the psychoanalytic origin of the concept of regression and the establishment of similarities and distinctions between this concept and its philosophical correlate, initially prepared by Adorno in the On the fetish character in music and the regression of listening. In the section forward, we analyze the extremely regressive potential of the Stravinsky´s aesthetic proposal from the notes of the philosopher in the Philosophy of new music. The final chapter seeks to highlight how the music of Schönberg is built itself as a distinct vehicle of knowledge and how its reception is blocked before the degenerative trend stimulated by Stravinsky.pt_BR
dc.description.resumoO intuito de nosso trabalho foi compreender como a regressão auditiva, pensada por Adorno, dificulta a assimilação pelo indivíduo de um conhecimento sobre a realidade a partir da música. Iniciamos com uma investigação sobre a origem psicanalítica do conceito de regressão e com o estabelecimento de semelhanças e distinções entre essa acepção e o seu correlato filosófico, elaborado inicialmente por Adorno no Fetichismo da música e regressão da audição. No capítulo adiante, fizemos uma análise do potencial extremamente regressivo da proposta estética de Stravinsky a partir dos apontamentos do filósofo na Filosofia da nova música. O último capítulo busca evidenciar como a música de Schönberg se constitui em um singular veículo de conhecimento e tem a sua recepção obstruída perante a tendência degenerativa estimulada pela sonoridade de Stravinsky.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAdornopt_BR
dc.subjectmúsicapt_BR
dc.subjectregressão auditivapt_BR
dc.subjectfilosofiapt_BR
dc.subject.otherPsicanálisept_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherEsteticapt_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.subject.otherAdorno, Theodor W, 1903-1969pt_BR
dc.subject.otherDialeticapt_BR
dc.titleRegressão auditiva: o impedimento da música como conhecimento em Th. Adornopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_felicio.pdf835.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.