Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/ARQD-86FKRD
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ronaldo Guimaraes Gouveapt_BR
dc.contributor.referee1Joao Julio Vitral Amaropt_BR
dc.contributor.referee2Miracy Barbosa de Sousa Gustinpt_BR
dc.contributor.referee3Rossano Lopes Bastospt_BR
dc.creatorFernando Schwab Firmept_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T07:43:43Z-
dc.date.available2019-08-12T07:43:43Z-
dc.date.issued2010-06-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/ARQD-86FKRD-
dc.description.abstractSince ``Comendador Paulo Felisberto Peixoto da Fonseca did not have any descendants, in 1938 he donated all of his farm land plots to five charities. The donation deeds limited any future construction in that area to be up to three floors high and exclusively for residential purposes. The Bairro Peixoto urbanization, in the Copacabana district, was a late process along with many historical details which contributed to the forging of a differentiated built up area inside that district. The Distrito Federal resorted to its qualified engineers and architects team. The creation of project PA 2990 was up to the town planning engineer José de Oliveira Reis. The project scope was to create a solely residential district, in a mixed sketch, isolated and closed to thru traffic in the last agricultural Copacabana land plot, in the middle of the 40s in the 20th century. The purpose of this work is to establish, by means of a qualitative survey among residents, with sampling segmented by area, by age group and morphological analysis, any relationships between that residential area physical characteristics and the consolidation of neighborhood bonds. The inner plotting which is tangent to the collection of roads seems to have been a right approach for the initial make up of this friendliness and good living together nucleus. However, this concept received a death blow, as individual transportation was chosen by society and the municipality as the main mode of moving around. The Bairro was split in the middle by Rua Figueiredo de Magalhães and it lost its character, becoming a pass thru, which provides an alert for communities like this, where the roads hierarchy should not have been altered under penalty of irreparable fragmentation. It seems that the cultural value of the urban landscape created by the City Planning Commission and its immediate surroundings took the back seat. This region access to the Botafogo district, which was secondary in the road system, received investments which stimulated the individual transportation and changed the district road hierarchy, introducing an arterial road in an area intended for internalization and accessibility, replicating the urban planning and design paradigms of the 20th centurypt_BR
dc.description.resumoPor não ter descendentes diretos, o Comendador Paulo Felisberto Peixoto da Fonseca doou em 1938 todos os terrenos de sua chácara a cinco instituições de caridade. Na escritura de doação estabeleceu a destinação exclusivamente residencial para a área e o gabarito máximo de 3 pavimentos. A urbanização do Bairro Peixoto em Copacabana, foi um processo tardio e com vários detalhes históricos, que ajudaram a criar uma área diferenciada urbanisticamente dentro do Bairro. O Distrito Federal recorreu ao seu qualificado corpo de engenheiros e arquitetos, cabendo ao engenheiro-urbanista José de Oliveira Reis a criação do projeto PA 2990. O escopo do projeto foi criar um bairro eminentemente residencial, em traçado misto, isolado e fechado ao tráfego de passagem na última área agrícola de Copacabana, isso em plenos anos 40 do séc XX. O objeto do trabalho é o estabelecimento de relação entre as características físicas da área residencial e a consolidação dos laços de vizinhança por pesquisa qualitativa da percepção dos moradores, com amostragem por área, por grupo etário dominante e análise morfológica. O parcelamento interiorizado e tangencial às vias coletoras parece ter sido uma medida acertada para a formação inicial desse núcleo de afabilidade e boa convivência. Entretanto, essa concepção recebeu golpe mortal com a escolha do transporte individual pela sociedade e as administrações como principal modo de deslocamento. O Bairro foi cortado ao meio pela Rua Figueiredo de Magalhães e se descaracterizou, tornando-se local de passagem, o que permite entrever um alerta em relação a comunidades desse tipo, onde a hierarquia viária não deveria ser alterada sob pena de fragmentação irreparável. O bairro se reduziu à metade a partir de 1953. Parece ter sido colocado em segundo plano o valor cultural da paisagem urbana criada pela Comissão do Plano da Cidade e de seu entorno imediato. O acesso a Botafogo nessa região, secundário dentro do sistema viário, recebeu investimentos que estimularam o transporte individual e mudaram a hierarquia viária do bairro, introduzindo uma via arterial numa área destinada à interiorização e à acessibilidade, repetindo os paradigmas do planejamento e design urbanos do século XX.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBairro Peixotopt_BR
dc.subjectUrbanização de Copacabanapt_BR
dc.subject.otherBairro Peixoto (Rio de Janeiro, RJ)pt_BR
dc.subject.otherUrbanização Rio de Janeiro (RJ)pt_BR
dc.subject.otherPercepção espacialpt_BR
dc.titleEnclaves residenciais: morfologia urbana e organização da vizinhança - o caso do Bairro Peixoto em Copacabanapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
microsoft_word___disserta__o_em_elabora__o.pdf7.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.