Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-8DJGCA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Manuela Martins Soares Davidpt_BR
dc.contributor.advisor-co1Alexandre Monteiro de Menezespt_BR
dc.contributor.referee1Cristina de Castro Fradept_BR
dc.contributor.referee2Jussara de Loiola Araujopt_BR
dc.contributor.referee3Nilson Jose Machadopt_BR
dc.creatorMariza Barcellos Goespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T16:23:06Z-
dc.date.available2019-08-10T16:23:06Z-
dc.date.issued2010-12-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-8DJGCA-
dc.description.abstractThis research deals with the teaching and learning components of architectural design. Designing means engaging in a process in which the solutions for a given design problem are articulated through the process itself with no correct answers or tracks to be followed a priori. Therefore, the teaching and learning of Design becomes aformidable challenge. This challenge frames this research, which aims at investigating this process to reach the comprehension of the underlying actions that promote and facilitate it. Specifically, it investigates the role of drawing as a mediation artifact in the Design action by recognizing the relevance of visualization in other fields and knowledge areas such as the field of mathematics. With this intention, we looked for support in Mathematics Education. The dialogues that have been promoted and achieved between Mathematics Education and Designing transform this research into an interdisciplinary one. The theoretical perspectives of Situated Learning and of Activity Theory together with those from Design processes comprise the theoretical framework that underpins this investigation. This research was conducted by means of a qualitative methodologies framework. Two instruments of investigation were used: in-depth interviews with a group of Design teachers and direct observation of Design classes. The interviews were conducted with fifteen teachers of different amounts of experience in Design, who teach in three different Architecture and Urbanism degree programs in Belo Horizonte, Minas Gerais. The classes that were object of observation were of a discipline that was offered during the second term of 2008, in the School of Architecture of the Federal University of Minas Gerais. The collected data were analyzed through the lens of Situated Learning and Activity Theory. The analysis revealed that the teaching and learning of Design is a collective and social construction. Inside this process, drawing is recognized because of its mediation role. This realization points to the recommendation that drawing be more explored in theclassrooms in many different fields of education, especially in Mathematics Education.pt_BR
dc.description.resumoNesta pesquisa discorre-se sobre o ensino e a aprendizagem de Projeto na Arquitetura. Ao considerar que o ato de projetar significa o envolver-se em um processo no qual as soluções para um problema são elaboradas no próprio percurso e, que não existem caminhos considerados corretos e estabelecidos a priori para serem trilhados, oprocesso de ensino e a aprendizagem de Projeto transforma-se em um grande desafio. Frente a esse desafio, o objetivo desta pesquisa é investigar esse processo, em busca da compreensão de ações que o promovem. Mais especificamente, investiga-se o papel do desenho como artefato mediador na ação projetual e reconhece-se a relevância da visualização para outros campos e saberes, principalmente, para o da Matemática. Nesse intuito, buscou-se apoio na Educação Matemática. Os diálogos promovidos entre a Educação Matemática e a Projetação em Arquitetura transformam este trabalho em uma pesquisa interdisciplinar. As perspectivas da Aprendizagem Situada, da Teoria da Atividade, e as perspectivas teóricas da Projetação são os aportesteóricos que possibilitam essa investigação, conduzida por meio de uma abordagem qualitativa. Dois instrumentos de investigação foram utilizados: as entrevistas em profundidade, com um grupo de professores de Projeto; e a observação de aulas de Projeto. As entrevistas foram realizadas com quinze professores, com diferentestempos de experiência docente e de três diferentes cursos de Arquitetura e Urbanismo, de Belo Horizonte, Minas Gerais. As aulas foram acompanhadas durante uma disciplina projetual ofertada no segundo semestre de 2008, na Escola de Arquitetura da Universidade Federal de Minas Gerais. A partir dos dados gerados sob a ótica da Aprendizagem Situada e da Teoria da Atividade, os resultados demonstram que o ensino e a aprendizagem de Projeto é uma construção coletiva e social. Nesse processo, o desenho é reconhecido e destacado pelo seu papel mediador. Esse reconhecimento aponta para a necessidade de que ele seja mais explorado nas salasde aula nos diversos campos educacionais, em especial no da Educação Matemática.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProjetaçãopt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectMediaçãopt_BR
dc.subjectTeoria da atividadept_BR
dc.subjectVisualizaçãopt_BR
dc.subjectEducação na arquiteturapt_BR
dc.subjectEnsino e aprendizagem de projetopt_BR
dc.subjectDesenhopt_BR
dc.subjectAprendizagem situadapt_BR
dc.subject.otherDesenho  Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherArquitetura  Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherMatemática Estudo e ensinopt_BR
dc.titleA educação no projeto e o projeto na educação: um estudo sobre o ensino e a aprendizagem de projeto na arquiteturapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese__mariza_g_es.pdf4.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.