Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-927LFZ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jose Alfredo Oliveira Debortolipt_BR
dc.contributor.referee1Walter Ernesto Ude Marquespt_BR
dc.contributor.referee2Vânia de Fátima Noronha Alvespt_BR
dc.creatorLeonardo Toledo Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T13:53:36Z-
dc.date.available2019-08-11T13:53:36Z-
dc.date.issued2012-03-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-927LFZ-
dc.description.abstractThis work constitutes an interdisciplinary research about the phenomena: children, play, social learning and the context where these social actors are found, the Aglomerado da Serra. To investigate childrens sociocultural relationships with different members of their community in their Piece, it was necessary to discuss some terms: Leisure, identities, gender and socialization, relating them to the investigated events. It was only possible to explore the context and the social actors from the perspective of ethnographic analysis, followed by drawings, photographs and and several conversations with children, young people and adults, observing their actions, "exchanges", relationships, information and tensions. The goals were: to describe the Aglomerado da Serra/ Belo Horizonte as a context for learning, and playing as a means and process of childrens participation in everyday social life; identify relationships between pairs that allow questioning the process of identity constitution; analyse how children learn and form themselvs socialy during their games; and lastly, explore times and social spaces in the Aglomerado, indentifying practices of playing and analyzing everyday forms of children's participation. The study allowed to us to understand children and know them as subjects that produce culture, as citizens, understanding playing as time/space for social inclusion, cultural appropriation and transformation.pt_BR
dc.description.resumoEsse trabalho constitui em uma investigação interdisciplinar sobre os fenômenos: crianças, brincar, aprendizagem social e o contexto onde esses atores sociais se encontram, o Aglomerado da Serra. Para investigar as relações socioculturais das crianças com os diversos membros da sua comunidade em seu Pedaço, foi preciso discutir alguns termos: Lazer, identidades, gênero e socialização, relacionado-os com os acontecimentos investigados. Somente foi possível investigar o contexto e os atores sociais a partir da perspectiva de análise etnográfica, acompanhada de desenhos, fotografias e diversas conversas com as crianças, os jovens e os adultos, observando suas ações, trocas, relações, informações e tensões. Teve como objetivos: descrever o Aglomerado da Serra/BH como contexto de aprendizagem e o brincar como forma e processo de participação das crianças no cotidiano da vida social; identificar relações entre pares que possibilitem problematizar processos de constituição de identidades; analisar como as crianças, em suas brincadeiras, aprendem e se constituem socialmente; e, por último, explorar tempos e espaços sociais no Aglomerado, identificando práticas de brincadeira e analisando formas cotidianas de participação das crianças. O estudo possibilitou compreender as crianças e entendê-las como sujeitos produtores de cultura, como cidadãos, entendendo o brincar como tempo/espaço social para inserção, apropriação e transformação cultural.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBrincarpt_BR
dc.subjectAprendizagem socialpt_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subject.otherLazerpt_BR
dc.titleAs crianças e o brincar em suas práticas sociais: o aglomerado da Serra/BH com contexto de aprendizagempt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_final.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.