Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-92FHK8
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ada Avila Assuncaopt_BR
dc.contributor.advisor-co1Tânia Maria de Araújopt_BR
dc.contributor.referee1Carla Jorge Machadopt_BR
dc.contributor.referee2Rosane Harter Grieppt_BR
dc.creatorRafael Brito Nery Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T18:05:47Z-
dc.date.available2019-08-13T18:05:47Z-
dc.date.issued2011-09-09pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-92FHK8-
dc.description.abstractIntroduction: Job satisfaction represents the judgement an individual does of his real work while comparing it to an ideal occupation. Different work characteristics and aspects related to other dimensions of life are involved. Evidence indicates an association between job satisfaction and the illness in the medical category. Also, negative effects of doctors dissatisfaction on the quality of health services have been registered. Purpose: To identify whether occupational factors, social circumstances and health are associated with the job satisfaction of doctors in the public health system of Belo Horizonte. Methods: A crosssectional study based on random and proportional sampling (n = 266) was conducted in themunicipal public health system. The participants answered a questionnaire about job satisfaction, sociodemographic characteristics and lifestyle, working conditions and employment, aspects of non-work satisfaction and health status. The associations between variables were investigated using Poisson Regression. An accuracy of 5% (p <0.05) and a confidence interval of 95% were considered in multivariate analysis. Results: 232 professionals responded to the survey (response rate 87.2%); 150 physicians (64.94%) declared themselves satisfied with the work, with no significant difference between male and female doctors (66.4% vs 64.2% p = 0.74). Most practitioners reported being satisfied with itself (74.6%), with their personal relationships (76.3%) and their ability to work (66.9%). However, dissatisfied professionals predominated at the emergency care units (54.5% vs 45.5%), although this result was not statistically significant. One in four (23.3%) of providersstated that their daily work caused them suffering. Eighteen professionals (7.7%) would not seek re-election to their current jobs. In multivariate analysis, the frequency of physicians satisfied with the work was significantly higher among those who reported a high level of social support at work (p < 0.01) and significantly lower in the group of professionals working under high strain (p = 0.01) or who had a screening positive for TMC (p < 0.01). Conclusions: The results suggest that policies to promote social support and mental health in the workplace, as well as developing strategies to increase the control of doctors over their activities, can have positive effect on levels of job satisfaction of these professionals.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: A satisfação com o trabalho representa o julgamento que o indivíduo faz do seu trabalho real quando comparado a uma ocupação ideal, sendo este processo influenciado tanto por fatores ocupacionais, quanto por fatores individuais, sociais e de saúde. Evidências têm indicado associação entre baixos níveis de satisfação com o trabalho e o adoecimento na categoria dos médicos, bem como influências negativas sobre a qualidade dos serviços de saúde. Objetivos: Identificar se os fatores ocupacionais, do contexto social e de saúde associam-se à satisfação com o trabalho dos médicos na rede pública de saúde de Belo Horizonte. Métodos: Um estudo transversal de amostra aleatória e proporcional (n = 266) foi realizado na rede municipal de saúde. Os participantes responderam a um questionário sobre satisfação com o trabalho, características sociodemográficas e de estilo de vida, condições de trabalho e emprego, aspectos da satisfação não relacionados ao trabalho e o estado de saúde. As associações entre as variáveis foram investigadas utilizando-se a Regressão de Poisson.Uma precisão de 5% (p<0,05) e um intervalo de 95% de confiança foram considerados na análise multivariada. Resultados: Responderam à pesquisa 232 médicos (taxa de resposta de 87,2%); 150 profissionais (64,9%) declararam-se satisfeitos com o trabalho, não havendo diferença significativa entre médicos e médicas (66,4% vs 64,2%; p = 0,74). A maioria dos trabalhadores relatou estar satisfeita consigo mesma (74,6%), com as suas relações pessoais (76,3%) e com sua capacidade para o trabalho (66,9%). Entretanto, os profissionais insatisfeitos predominaram nas unidades de atendimento às urgências e emergências (54,5% vs 45,5%), embora este resultado não tenha sido estatisticamente significativo. Um em cada quatro (23,3%) médicos declarou que seu trabalho diário lhe causava sofrimento verificandoseque dezoito profissionais (7,7%) não se recandidatariam aos atuais empregos. Na análise multivariada, a frequência de médicos satisfeitos com o trabalho foi significativamente maior entre aqueles que relataram elevado nível de suporte social no trabalho (p < 0,01) e significativamente menor no grupo dos profissionais trabalhando sob alta exigência (p = 0,01) ou que apresentaram triagem positiva para TMC (p < 0,01). Conclusões: Os resultados sugerem que políticas para promover o apoio social e a saúde mental no ambiente ocupacional, bem como o desenvolvimento de estratégias que aumentem as margens para o controle dos médicos sobre suas próprias atividades, possam ter efeito positivo sobre os níveis de satisfação desses profissionais com o trabalho.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSUSpt_BR
dc.subjectSatisfaçãopt_BR
dc.subjectRecursos humanos em saúdept_BR
dc.subjectTrabalho médicopt_BR
dc.subject.otherBrasilpt_BR
dc.subject.otherSistema Único de Saúdept_BR
dc.subject.otherMédicos/psicologiapt_BR
dc.subject.otherRecursos humanos em saúdept_BR
dc.subject.otherSistema Único de Saúde (Brasil)pt_BR
dc.subject.otherPrática profissionalpt_BR
dc.subject.otherSatisfação no empregopt_BR
dc.subject.otherSaúde do trabalhadorpt_BR
dc.subject.otherMédicospt_BR
dc.subject.otherPessoal de saúdept_BR
dc.titleSatisfação dos médicos no Sistema Único de Saúde em Belo Horizonte, Brasilpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rafael_brito_nery_ribeiro.pdf2.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.