Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-92MMZK
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mauricio Alves Loureiropt_BR
dc.contributor.advisor2Mauricio Alves Loureiropt_BR
dc.contributor.referee1Eduardo Mazoni Andrade Marcal Mendespt_BR
dc.contributor.referee2Maurilio Nunes Vieirapt_BR
dc.contributor.referee3Leandro de Campos Teixeira Gomespt_BR
dc.creatorThiago de Almeida Magalhaes Campolinapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T04:47:36Z-
dc.date.available2019-08-12T04:47:36Z-
dc.date.issued2012-08-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-92MMZK-
dc.description.abstractNowadays, computer systems require the modeling of musical and speech signals for several purposes: synthesis, computational hearing, acoustic analysis, systematic musicology, transformation, composition, and many others. The quality modeling synthesis of music and speech signals is a complex task, which is still presented as a challenge.This is particularly true when low dimensional parametric representation, low computational cost, intelligibility and naturalness are aimed.Speech and musical signals have transient states of vibration, such as musical instrument note attacks and speech bursts in stop consonants. Due to its impulsive characteristics, transients are like snapshots of the vocal tract and musical instruments, being important for the perception of timbre and recognition of the sound source. Many of the modeling techniques of musical and speech signals are not efficient attransient parts. The separation of transients from deterministic and stochastic signal components represent a significant improvement in modeling synthesis flexibility. This study is devoted to the analysis, modeling, and auditory perception measurements of speech and music transients. In the research carried out, Transient Modeling Synthesis (TMS) is used to model the transient components of speech and musical signals. Next, TMS is evaluated and compared to traditional sinusoidal based Spectral Modeling Synthesis (SMS). The results of a phoneme recognition experiment and a quality MOS (Mean Opinion Score)test are used to measure the importance of an adequate modeling of transients as bursts in stop consonants. Compared to the intelligibility of 98% obtained for the original utterances, TMS modeling attained 95%, which are significantly higher than the 87% attained withSMS modeling. It was also observed that removing the transient component reduces the intelligibility to 79%. Finally, by enabling the separation of transient components, TMS allows the definitionof an index to measure the ratio between the energy of original and of transient signal components. This index, called Index of Transience, has been evaluated. The values obtained were then compared in a test and applied to different musical instrument notes.pt_BR
dc.description.resumoAtualmente, sistemas computacionais necessitam da modelagem de sinais de música e fala para vários propósitos: síntese, audição computacional, análise acústica, análise musical sistemática, transformação, composição, entre muitas outras. A modelagempor síntese de sinais de música e fala, com qualidade, é uma tarefa complexa, que ainda se apresenta como um desafio. Principalmente, quando se busca a representação com a menor quantidade de parâmetros possível, visando baixo custo computacional,procurando manter boa inteligibilidade e naturalidade. Sinais de fala e música apresentam estados transitórios de vibração, que contêmtransientes. Como é o caso de ataques de notas musicais e bursts em consoantes oclusivas. Por possuírem características impulsivas, transientes são como retratos instantâneos do trato vocal e instrumentos musicais, sendo importantes para a percepção detimbre e reconhecimento da fonte sonora. Muitas das técnicas de modelagem de música e fala não são eficientes para transientes. A modelagem por síntese dos transientes possibilita sua separação das partes determinísticas e estocásticas de sinais, representandomaior flexibilidade para processamentos. Este estudo é dedicado à análise, modelagem, e percepção auditiva de transientes. Na pesquisa desenvolvida, Transient Modeling Synthesis (TMS) é usado paramodelar a componente transiente de sinais musicais e de fala. Em seguida, TMS é avaliado e comparado à tradicional modelagem senoidal Spectral Modeling Synthesis (SMS). Os resultados de um experimento de reconhecimento e qualidade MOS (MeanOpinion score) são usados para medir a importância de uma modelagem adequada para transientes como bursts de consoantes oclusivas. Comparado à inteligibilidade de 98% obtida das elocuções originais, o TMS atingiu 95%, sendo significativamente maior que os 87% obtidos com o SMS. É também observado que a remoção dos bursts reduziu a inteligibilidade para 79%. Finalmente, possibilitando a separação da componente transiente, o TMS permite a definição de um índice para medir a razão entre as energias do sinal original e suacomponente transiente. Esse índice, chamado de Índice de Transiência, é avaliado. Os valores obtidos para notas musicais de diferentes instrumentos são, então, comparados.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSons de fala plosivospt_BR
dc.subjectAudição computacionalpt_BR
dc.subjectsinaispt_BR
dc.subjectModelagem de transientespt_BR
dc.subjectComputação musicalpt_BR
dc.subjectProcessamento dept_BR
dc.subject.otherEngenharia elétricapt_BR
dc.titleEstudo sobre transientes em sinais de fala e mùsicapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao.pdf1.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.