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dc.contributor.advisor1Suzana Braga Rodriguespt_BR
dc.creatorDaniel Jardim Pardinipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T16:50:22Z-
dc.date.available2019-08-14T16:50:22Z-
dc.date.issued2004-07-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-99XHBH-
dc.description.abstractThe aim of this paper is to describe the influence cultural formation has on the process of acquisition of companies associated with the syderurgic sector, by taking as a parameter the process involved in the acquisition of COSIPA Companhia Siderúrgica Paulista by USIMINAS Usinas Siderúrgicas de Minas Gerais. In order to analyse how the consolidation and absorption of culture occurred for the acquiring and acquired companies, concepts of parent culture and receives culture were adopted, based on the theoretical structure conceived byRODRIGUES (1991). Parent culture can be understood as the culture that gave birth to the present culture, represented by those regarded as leaders and constructors of the basic cultural concepts. Received culture can be understood as the culture that receives the parent culture, eitherabsorbing it as a whole or partially, or imposing an identity withdrawn from the basis of the culture transmitted by past generations. The agents of the received culture are represented by presidents, directors, managers and technicians. Understanding how the received culture absorbs the values, practices, rituals and symbols of the parent culture in each organisation has led to the clarification of factors that can contribute to stabilise or destabilise the integration of the companies after the acquisition process. In order to investigate how the organisational cultures developed and amalgamated, the methodological tool used was the verbal history. This methodology allowed the assessment of the events and verbal narratives which were present, in a longitudinal historic line, in the establishment and union of the organisations. The analysis of the dynamics involved in the meeting of the two cultures was conducted based on the cultural dimension structure proposed by MARTIN (1995), which envelops the perspectives of Integration, Differentiation and Fragmentation. The use of such approaches, and taking into account the cultural context within which the two syderugic companies were established, paved the way for a number of considerations to be made. Integration can be understood as the movements that pointed to a consensus around the proposals the acquiring group made regardingdirection. The Differentiation perspective allowed us to check the different positions of the organisational groups or subcultures concerning values, transfer of practices, and the models proposed for change. The Fragmentation enabled us to assess ambiguous positions and amultiplicity of ways the workers interpreted the acquisition itself. The conclusion was that, just as understanding the cultural formation of the organisations under acquisition process can lead to an easier integration after the purchase negotiations, the meanings stemming from the different ways subcultures and individuals interpret the event reveal important insights to the studies of cultural studies in acquisitions.pt_BR
dc.description.resumoObjetivou-se com este trabalho descrever a influência da formação cultural no processo de aquisição de empresas relacionadas do setor siderúrgico tomando como parâmetro o estudo da compra da COSIPA Companhia Siderúrgica Paulista pela USIMINAS Usinas Siderúrgicas de Minas Gerais. Para analisar como ocorreu a sedimentação e absorção da cultura nas empresas adquirente e adquirida, fez-se uso dos conceitos de cultura-matriz e cultura receptora fundamentados na estrutura teórica concebida por RODRIGUES (1991). A cultura-matriz éentendida como aquela que deu origem à cultura atual, representada por aqueles que se notabilizaram como líderes e edificadores dos pressupostos culturais básicos. Entende-se como cultura receptora, a que recebe a cultura-matriz, podendo absorvê-la no todo, ou em parte, ou impor uma identidade própria que se afasta das bases da cultura transmitida pelas gerações passadas. Os agentes da cultura receptora são representados por presidentes, diretores, gerentes e técnicos. Pela compreensão de como a cultura receptora absorve os valores, práticas, rituais e símbolos da cultura-matriz em cada organização foi permitido elucidar os fatores estabilizadores e instáveis da integração das empresas após o evento da aquisição. Para analisar como as culturasorganizacionais se formaram e juntaram utilizou-se a história oral como instrumento metodológico. Essa metodologia possibilitou levantar os eventos e extratos orais que permearam, em uma linha histórica longitudinal, a criação e a união das organizações. A análise da dinâmica do encontro das duas culturas foi realizada seguindo a estrutura de dimensão cultural proposta por MARTIN (1995), que abrange as perspectivas da Integração, Diferenciação e Fragmentação. Da aplicação dessas abordagens e considerando o contexto cultural sob o qual as duas siderúrgicas se estabeleceram, várias considerações puderam ser realizadas. Pela Integração pode-se entender as manifestações que apontavam para um consenso em torno das propostas da direção do grupo adquirente. Com a perspectiva da Diferenciação foi possível verificar as diferentes posições dos grupos ou subculturas organizacionais no tocante aos valores, às transferências de práticas e aos modelos propostos de mudanças. Sob o enfoque da Fragmentação, conseguiu-se apurar os posicionamentos ambíguos e as múltiplas interpretações dos trabalhadores em relação ao evento da aquisição em si. Chegou-se à conclusão de que, assim como a compreensão da formação cultural das organizações em processo de aquisição pode facilitar a integração posterior à negociação de compra, os significados advindos das interpretações que as diferentes subculturas e indivíduos atribuem ao evento revelam importantes insights para os estudos culturais em aquisições.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAdministraçãopt_BR
dc.subject.otherCultura organizacionalpt_BR
dc.subject.otherAdministraçãopt_BR
dc.subject.otherDesenvolvimento organizacionalpt_BR
dc.titleA transformação cultural no processo de aquisição de empresas relacionadas do setor siderúrgicopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
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