Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-99XJC2
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dc.contributor.advisor1Allan Claudius Queiroz Barbosapt_BR
dc.creatorDaniel Paulino Teixeira Lopespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T15:02:25Z-
dc.date.available2019-08-14T15:02:25Z-
dc.date.issued2009-03-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-99XJC2-
dc.description.abstractThe main objective of this dissertation was to identify and to analyze how innovation in management and in organizational forms happens in Brazilian and Portuguese organizations, considering the innovation systems in which these organizations are inserted. In order toachieve this objective, it was necessary to build up a literature review that did not restrict the research object into one specific discipline, but that at the same time would allow the choice of an appropriate methodology for the study of this type of innovation. The theoretical discussion covered general concepts regarding innovation, interrelation betweencompetitiveness, innovation systems, theories of the firm and organizational theories, as well as the issues related to Brazilian and Portuguese contexts that permitted the understanding and the investigation of the phenomenon of innovation in management and in organizational forms. The methodology was defined around an empirical research carried out through secondary data analysis from official innovation surveys, and through two exploratory case studies. The secondary data analysis intended to get an overview of the phenomenon,according to the available data from PINTEC 2005, in the case of Brazil, and CIS 4, in the case of Portugal. The exploratory case studies, in turn, deepened the analysis in two high performance organizations from the telecommunications sector, industry which presented high rates of innovation in management and in organizational forms in both countries. Data from the Brazilian Oi and the Portuguese PT Inovação have been analyzed following procedures of qualitative research. The findings indicate the connection between innovations in management and in organizational forms and innovations in products and processes, theconceptual diversity related to the type of innovation investigated, the similarities and differences in the results of the researches from Brazil and Portugal, and the diffusion of innovations, reported in both case studies.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo principal desta pesquisa consistiu em identificar e analisar como a inovação em gestão e em formatos organizacionais acontece em organizações brasileiras e portuguesas, levando-se em conta os sistemas de inovação nos quais essas organizações estão inseridas.Para o alcance desse objetivo, foi necessário construir um marco teórico que não restringisse o objeto de pesquisa a uma disciplina específica, mas que, ao mesmo tempo, viabilizasse um percurso metodológico adequado ao estudo desse tipo de inovação. A discussão teóricaabrangeu a compreensão de conceitos gerais sobre inovação, a articulação entre competitividade, sistemas de inovação, teorias da firma e teorias das organizações, e os aspectos ligados aos contextos de Brasil e Portugal que permitissem a investigação do fenômeno da inovação em gestão e em formatos organizacionais. O percurso metodológico foi desenhado em torno de uma pesquisa empírica, realizada a partir da análise de dados secundários dos surveys oficiais sobre inovação e de dois estudos de caso exploratórios. A análise dos resultados dos surveys teve o propósito de obter um panorama sobre o fenômeno de acordo com os dados disponibilizados pela PINTEC 2005, no caso do Brasil, e pelo CIS 4, no caso de Portugal. Por sua vez, os estudos de caso exploratórios aprofundaram a análise em duas organizações de alto desempenho pertencentes ao setor de telecomunicações, o qual apresentou elevadas taxas de inovação em gestão e em formatos organizacionais em ambos os países. Os dados da brasileira Oi e da portuguesa PT Inovação foram analisados seguindo procedimentos de pesquisa qualitativa. As considerações finais explicitam a ligação entre as inovações em gestão e em formatos organizacionais e as inovações em produtos e processos, a diversidade conceitual quanto ao tipo de inovação investigado, as semelhanças e diferenças nos resultados das pesquisas realizadas no Brasil e em Portugal e a difusão de inovações nas duas organizações pesquisadas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBrasilpt_BR
dc.subjectTecnologiapt_BR
dc.subjectInovaçãopt_BR
dc.subjectGestãopt_BR
dc.subjectOrganizaçõespt_BR
dc.subjectPortugalpt_BR
dc.subject.otherInovações tecnologicaspt_BR
dc.subject.otherAdministraçãopt_BR
dc.subject.otherDesenvolvimento organizacionalpt_BR
dc.titleInovação em gestão e em formatos organizacionais: um estudo em organizações brasileiras e portuguesaspt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
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