Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-99YN37
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Aparecida Paiva S dos Santospt_BR
dc.contributor.referee1Magdah Becker Soarespt_BR
dc.contributor.referee2Maria Zelia Versiani Machadopt_BR
dc.contributor.referee3Lígia Cademartoript_BR
dc.contributor.referee4Luís Hellmeister Camargopt_BR
dc.creatorAna Paula Mathias de Paivapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T17:17:15Z-
dc.date.available2019-08-11T17:17:15Z-
dc.date.issued2013-06-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-99YN37-
dc.description.abstractThis thesis investigates specificities in the language of toy books, a literary category that exists in Brazil since the 80s which gained considerable strength in the past two decades. The work is founded on the observation of three categories of toy books: those rewarded by FNLIJ, books produced by the teachers of the Núcleo de Alfabetização e Letramento in the city of Lagoa Santa, Minas Gerais, and some books available in the national and international publishing market. The observation of these documents (books) highlights their potential, as well as their entertaining strategies of attractiveness to autonomous or mediated reading, and their evolution in progress. A toy book is not merely a pop-up book. Project Alfalendo adds literariness to toy books in order to develop the taste for reading from a young age. By considering contributions and deficiencies analyzed in the group of thirty toy books selected in the corpus, we reflect about the possibilities of social and pedagogical practices with this genre and whether there is a place for read-playing in childhood. As a literary and cultural extra resource, toy books illustrate possibilities for the reader to learn while having fun, through its interactive games and sensorial surprises. Toy booksare not something isolated, separated from social life. The motion of knowledge calls into question the ideas of culture, of literariness and the status of the modern object in the XXI century, affecting trends and demands. Along our reflections, we draw attention to the fact that the toybook, as a cultural good and a literary expression, cannot be reduced to an ornament or a toy in its provocation as an object; games of logical reasoning, games of language, motor games, games of fictionalization, art games, symbolic games, socialization games, imaginative discourse and multimedia, all of them may fit in a toy book. In this context, the empty resembles a toy book that makes us react, by impulse to its materials and processes, without the creation of a text or a content, an imaginative exercise between the author and the reader. Empty is, mainly, unpleasantreading in childhood. This research pursues the search for an alive and attractive literature, renewed with the ages and genders, oriented to child enchantment and catharsis.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem por objetivo investigar especificidades da linguagem de uma categoria literária existente desde os anos 80 e fortalecida a partir dos anos 90 no País, através da observação de livros-brinquedo disponíveis no mercado editorial nacional e internacional, premiados pela FNLIJ e produzidos pelas professoras do Núcleo de Alfabetização e Letramento de Lagoa Santa (MG). O fio condutor e de cruzamento na observação de documentos (livros) ressalta o potencial brincante destas obras, assim como suas estratégias lúdicas de atratividade à leitura autônoma ou mediada, e seu aperfeiçoamento em processo. O livro-brinquedo não se reduz a um livro pop-up. O projeto Alfalendo agrega aos livros-brinquedo literariedade para fomentar o gosto pela leitura desde a mais tenra idade. Considerando contribuições e defasagens analisadas nos trinta livros--brinquedo selecionados no corpus, são refletidas possibilidades de práticas sociais-pedagógicas com este gênero e se há lugar para o ler-brincando na infância. Como recurso extra, literário e cultural, o livro-brinquedo ilustra chances de o leitor aprender se divertindo, através de seus jogos interativos e surpresas sensoriais. O livro-brinquedo não é algo isolado, separado da vida social. Saberes em movimento colocam em questão as ideias de cultura, de literariedade e o estatuto do objeto moderno no século XXI, afetando tendências e demandas. Ao longo das reflexões chama- -se a atenção para o fato de que o livro-brinquedo, enquanto bem cultural e manifestação literária, não deve se reduzir a um ornamento ou brinquedo em sua provocação objetal. Neste contexto, vazio se assemelha ao livro-brinquedo que nos faz reagir, por impulso ao seu acabamento editorial, sem que por isto crie um texto ou conteúdo, um exercício imaginativo entre autor e leitor. Vazia é, sobretudo, a leitura desprazerosa na infância. Esta pesquisa vai em busca de uma literatura viva e atrativa, renovada com os séculos e os gêneros, orientada para o encantamento e a catarse infantil.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectJogospt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectLiterariedadept_BR
dc.subjectLivro-brinquedopt_BR
dc.subjectLer-brincandopt_BR
dc.subject.otherJogos educativospt_BR
dc.subject.otherEducação pre-escolarpt_BR
dc.subject.otherLivros e leitura  pt_BR
dc.titleUm livro pode ser tudo e nada: especificidades da linguagem do livro-brinquedopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_ana_paula_mathias_de_paiva.pdf37.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.