Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9A3HBR
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Alexandre de Padua Carrieript_BR
dc.creatorEpaminondas Bittencourt Netopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T11:14:17Z-
dc.date.available2019-08-12T11:14:17Z-
dc.date.issued2005-04-08pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9A3HBR-
dc.description.abstractThe objective of the work is to identify how influence systems and power manifest themselves in na transnational metallurgic company that develops operations in the international seamless steel tubes market. With this aim, a bibliographical study is developed starting analysis of the paradigms in the social sciences incorporating the conception radicalstructural theoreticians and the model formulated by Mintzberg for the discussion of power in organizational theory as a foundation of the work. The methodology of the work based on qualitative research, uses the analysis of discourse as na instrument to uncover the persuasionstrategies involving the players in the universe of corporate activities that look to guarantee relations of domination and subordination. For the identification of how external and internal influences to the organization participate in the realtions of power, a historical trajectory of the corporation is constructed in different contexts under different circunstances and times, from the birth to the transference of the productive unit, to the organization, for Brazil, in 1954, and the posterior joint venture with a new strategic partner as major shareholder in thelast decade of the last century. As a result of the formation of the strategic alliance, the reality of the constitution of na internal political arena in the organization is presented by virtue of the changes in course objectifying the promotion of cohesion in its interior, as well as the portrayal of new forms of administration of the influence of the organization on society leadby management under motto of the social accountability.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo do trabalho é identificar como se manifestam os sistemas de influência e o poder em uma empresa metalúrgica transnacional que desenvolve operações no mercado internacional de tubos de aço sem costura. Neste intuito, é desenvolvida uma pesquisa bibliográfica partindo da análise dos paradigmas nas ciências sociais incorporando a concepção dos teóricos estruturalistas radicais e o modelo formulado por Mintzberg para discussão do poder na teoria organizacional como esteio do trabalho. A metodologia do trabalho baseada em pesquisa qualitativa utiliza a análise do discurso como instrumento paradesvendar as estratégias de persuasão envolvendo os atores no universo de atuação da corporação que buscam garantir relações de dominação e subordinação. Para a identificação de como os influenciadores externos e internos à organização participam nas relações de poder, é construída uma trajetória da história da corporação em diferentes contextos sob espaços temporários diferenciados, do nascimento à transferência da unidade produtiva, a organização, para o Brasil, em 1954, e a posterior joint venture com um novo parceiroestratégico como acionista majoritário na última década do século passado. Em decorrência da formação da aliança estratégica, é apresentada a realidade de constituição de uma arena política interna na organização em virtude das mudanças em curso objetivando a promoção da coesão em seu interior, assim como são retratadas as novas formas de gestão da influência da organização sobre o ambiente conduzidas pela gerência sob o lema da responsabilidade social.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInfluênciapt_BR
dc.subjectRelações de poderpt_BR
dc.subjectPoderpt_BR
dc.subjectConfigurações de poderpt_BR
dc.subject.otherPoder (Ciências Sociais)pt_BR
dc.subject.otherOrganizaçãopt_BR
dc.subject.otherAdministraçãopt_BR
dc.subject.otherEmpresas multinacionaispt_BR
dc.titleSistemas de influência e poder: um estudo de caso da Mannesmannpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
disserta__o_epaminondas_bittencourt_neto.pdf766.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.