Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9BWH6L
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelo Ricardo Pereirapt_BR
dc.contributor.referee1Nadia Laguardia de Limapt_BR
dc.contributor.referee2Andre Marcio Picanco Favachopt_BR
dc.creatorAndre Soares da Cunhapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T21:05:05Z-
dc.date.available2019-08-13T21:05:05Z-
dc.date.issued2013-07-30pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9BWH6L-
dc.description.abstractThis research intended to investigate possible consequences in the school life of teenagers, from their family configurations way. The issue was approached by the Psychoanalysis bias and has as its starting point the evolution of the concept of Father, especially in the works of Freud and Lacan. In addition, there was the necessity of understanding part of the historical path of the changes in family configurations, as well as some of the issues involving the problems presented in the school environment. The research proposal has origins in the malaise in education scenery seen from the researcher experience as a History teacher in public and private education systems. Among different situations, one stands out in that environment, which refers to the usual speech that relates directly experienced problems in the educational environment to some students family configuration, due to the fact that they differentiate from the ones said traditional (father, mother and offspring). In this sense, a question arose: did those students from family configurations which are different from the model biological father, mother and child, for this reason, contribute to the increase in problems at school? The choice of subjects was made through the indications from leaders of two public schools and a private one in the city of Piumhi (one was public and the other was private) and Capitólio (public), both in the State of Minas Gerais. Furthermore, a documentary analysis of the students was made. The intersection of information from both data sources allowed the choice of 14 subjects who composed this research. The semi-structured interviews with the teenagers were another instrument used as data collection. To support some of the hypotheses that emerged after the data analysis, it was necessary a theoretical study about the concept of femininity in the psychoanalytic theory of Lacanian orientation, aiming the attempt to understand the relationship of adolescents and their mothers, that seems to influence their successful school lives. Besides, it was found that, in a general way, mothers have strong influence in their children school life, while the fathers are partially or totally absent. At most, it was realized that the problems experienced in the school environment relate more to the inadequacy of the school system than to the type of family configuration of which students are part of.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa pretendeu investigar possíveis consequências na vida escolar de adolescentes, a partir do modo das suas configurações familiares. A questão foi abordada pelo viés da Psicanálise e tem como ponto de partida a evolução do conceito de Pai, em especial nas obras de Freud e Lacan. Além disso, houve a necessidade de entender parte da trajetória histórica das mudanças das configurações familiares, bem como de algumas das questões que envolvem os problemas presentes no ambiente escolar. A proposta de pesquisa tem origens no cenário de mal-estar na educação observado a partir da experiência do pesquisador como professor de História nas redes pública e particular de ensino. Entre as diversas situações, destaca-se, nesse meio, o discurso usual que relaciona diretamente problemas vivenciados no ambiente educacional à configuração familiar de alguns alunos, por se diferenciar daquela dita tradicional (pai, mãe e prole). Nesse sentido, questionou-se: será mesmo que aqueles alunos provenientes das configurações familiares distintas do modelo pai, mãe e filho(s) biológico(s), por esse motivo, contribuiriam para o aumento dos problemas na escola? A escolha dos sujeitos foi feita por meio de indicações das dirigentes de duas escolas públicas e uma privada nos municípios de Piumhi (uma estadual e outra particular) e Capitólio (estadual), ambos no estado de Minas Gerais. Além disso, foi realizada uma análise documental dos alunos. O cruzamento das informações de ambas as fontes de dados possibilitou a escolha dos 14 sujeitos que compuseram esta pesquisa. As entrevistas semiestruturadas com os adolescentes foi outro instrumento usado como coleta dos dados. Para embasar algumas das hipóteses surgidas após a análise dos dados, foi necessário um aprofundamento teórico sobre o conceito de feminilidade na teoria psicanalítica de orientação lacaniana, no sentido de tentar entender a relação de adolescentes e suas mães, que parece influenciar suas vidas escolares de sucesso. Além disso, foi possível constatar que, de modo geral, as mães apresentam forte influência na vida escolar dos filhos, ao passo que os pais mostram-se parcial ou totalmente ausentes. No mais, percebeu-se que os problemas vivenciados no ambiente escolar relacionam-se mais com a inadequação do sistema escolar do que com o tipo de configuração familiar da qual os alunos fazem parte.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPsicanálisept_BR
dc.subjectFeminilidadept_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectFamíliapt_BR
dc.subjectAdolescentept_BR
dc.subject.otherPsicanalise do adolescente  pt_BR
dc.subject.otherFeminilidadept_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPsicologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherFamília e escolapt_BR
dc.subject.otherEducação Participação dos pais  pt_BR
dc.titleMater semper certa est, pater semper incertus est: vida escolar de adolescentespt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_andre_cunha.pdf921.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.