Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9BWHGU
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Andrea Morenopt_BR
dc.contributor.referee1Lívia Tenorio Brasileiropt_BR
dc.contributor.referee2Tarcisio Mauro Vagopt_BR
dc.contributor.referee3Eliane Marta Santos Teixeira Lopespt_BR
dc.contributor.referee4Natalia Martins Carneiropt_BR
dc.contributor.referee5José Rafael Madureirapt_BR
dc.creatorElisangela Chavespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T11:04:13Z-
dc.date.available2019-08-11T11:04:13Z-
dc.date.issued2013-07-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9BWHGU-
dc.description.abstractNatália Victor Lessa, teacher whose professional career in dance education for girls is the subject of this research, graduated and lectured for 30 years in the chair of the Physical Education, at Grupo Escolar Barão do Rio Branco, and for 50 years in the Curso Natália Lessa, created in 1934. Teaching only girls, she founded the first private space specializing in teaching dance in Belo Horizonte - MG. Natália Lessa gave lectures and made presentations with your students in public spaces during a period marked by innovations in the ways of being and living in the city. The central hypothesis of this research is that its practices in dance education for girls led to a new direction for the education of femininity in Belo Horizonte, becoming representative reference in this ambiance. The historical and cultural context in which lived the students, the teacher and the society that accompanied his work, created scenes in the city that despite porosities, elicited a rich set of meanings for the female training during this period. The identification and perception of those appropriations, practices and possible representations were the guiding elements for the development of research whose common thread was the trajectory of Natália Lessa. From the analysis of different sources, we have identified, in the Curso, the pedagogical intention to educate, through dance, the femininity of the girls following the ideologies in circulation. We realize that the proposed Natália Lessa caused few strangeness, represented safely ways to educate, already legitimized by the school, recognized and appreciated by the local society. Since the beginning of his career, the statements and disclosures made by Natália about the Curso presented it as an educational and female activity, with the objectives to develop qualities and skills related to three areas: grace, health and beauty, involving issues of discipline, rhythm and eugenics. These were the basic requirements of the proposed of Natália Lessa that attracted families in search of a complementary education for their daughters, a possibility of refinement of femininity through dance.pt_BR
dc.description.resumoNatália Victor Lessa, professora cuja trajetória profissional no ensino da dança para meninas é objeto de estudo desta pesquisa, se formou professora e lecionou durante 30 anos na cadeira de Educação Física do Grupo Escolar Barão do Rio Branco e, durante 50 anos no Curso Natália Lessa, criado em 1934. Atendendo somente a meninas, ela funda o primeiro espaço privado e especializado no ensino da dança em Belo Horizonte MG. Natália Lessa ministra aulas e realiza apresentações com suas alunas em espaços públicos num período marcado por inovações nos modos de ser e de viver na cidade. A hipótese central do estudo é de que suas práticas no ensino da dança para meninas teriam proporcionado uma dada direção para educação da feminilidade em Belo Horizonte e se tornou referência representativa nessa ambiência. O contexto histórico e cultural no qual viveram as alunas, a professora e a sociedade que acompanhou esse trabalho compõe cenas na cidade que, apesar das porosidades suscita um rico conjunto de significados para a formação feminina no período em Belo Horizonte. A identificação e percepção dessas apropriações, práticas e possíveis representações foram elementos orientadores para o desenvolvimento da pesquisa cujo fio condutor é a trajetória de Natália Lessa. A partir das análises de fontes diversificadas pudemos identificar a intencionalidade pedagógica do Curso de educar, através da dança, a feminilidade seguindo ideários em circulação. Percebemos que a proposta de Natália Lessa gerava poucos estranhamentos, representava seguramente formas de educar, já legitimadas pela escola, reconhecidas e apreciadas pela sociedade local. Desde o início de sua carreira, suas declarações e as divulgações sobre o Curso o apresentavam como uma atividade educacional e feminina, com os objetivos de desenvolver qualidades e habilidades vinculadas a três eixos: a graça, a saúde e a beleza, que envolviam questões relativas à disciplina, ao ritmo e à eugenia. Foram esses os requisitos basilares da proposta de Natália Lessa que atraíram as famílias na busca de uma complementação educacional para suas filhas; uma possibilidade de refinamento da feminilidade através da dança.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino da dançapt_BR
dc.subjectEducação da feminilidadept_BR
dc.subjectHistória da dançapt_BR
dc.subject.otherEducação femininapt_BR
dc.subject.otherEducadoraspt_BR
dc.subject.otherDança Estudo e ensino  pt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherDança História pt_BR
dc.subject.otherEducação História  pt_BR
dc.titleUma escola de graça, saúde e beleza: Natália Lessa, a dança e a educação da feminilidadept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_elis_ngela_chaves_final.pdf7.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.