Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9BWHP6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luciola Licinio de C P Santospt_BR
dc.contributor.referee1Alvanize Valente Fernandes Ferencpt_BR
dc.contributor.referee2Antonio Flavio Barbosa Moreirapt_BR
dc.contributor.referee3Cely do Socorro Costa Nunespt_BR
dc.contributor.referee4Savana Diniz Gomes Melopt_BR
dc.creatorLeandra Martins de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T19:20:48Z-
dc.date.available2019-08-14T19:20:48Z-
dc.date.issued2013-07-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9BWHP6-
dc.description.abstractThis research paper aims at analyzing the impact of the Curricular Propositions for the municipal schools in Belo Horizonte on the work of primary education teachers, delving into how that work is being organized and performed within one of those schools. Complying with its goal of identifying the transformations and permanencies occurring in the teaching work following the implementation of the new curricular proposition, it was conducted a case study of the ethnographic type by means of participant observation, document analysis and semi-structured interview as data-collecting tools. The data obtained are examined through the employment of content analysis resources. Moreover, the present paper discusses the issue at hand based on the studies on teaching work and teacher professionalization, prescribed curriculum, acting curriculum, and curricular policies. The analysis of the teaching work and its relationship to the curriculum implemented in municipal schools made use of the primary contexts of the policy cycle approach as developed by Richard Bowe, Stephen Ball and Anne Gold, namely the contexts of influence, text production, and practice. The results indicate very little participation of the teachers in the elaboration of the Curricular Propositions, which consequently affects the way they construe the propositions text. The collected data show the importance of the curriculum as guidance for the teachers work, although its jargon-filled writing is pointed out as a major hindrance to its full comprehension. This research paper also identifies the potentiality of teamwork and the importance of ongoing teacher formation in the implementation processes of curricular propositions, as well as the presence of controlling strategies aiming at monitoring the written planning and its execution in the classroom. The collected data also allowed an analysis of the aspects causing simultaneous sensations of intensified teaching workload and professional development. Finally, the analysis of the teaching work performed in the classroom indicates the need for new methodologies to help teachers work with the Curricular Propositions, considering the complexity of the classroom ambiance and the challenges inherent to their own profession.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa busca analisar as repercussões das Proposições Curriculares da rede municipal de Belo Horizonte no trabalho de professoras do 1º ciclo do Ensino Fundamental, indagando como esse trabalho está se configurando, se organizando e se concretizando no interior de uma escola da rede. Seu objetivo é identificar as transformações e permanências ocorridas no trabalho docente com a implementação da nova proposta curricular. Realiza um estudo de caso do tipo etnográfico que utiliza a observação participante, a análise documental e a entrevista semiestruturada como instrumentos de coleta de dados, que são analisados com recursos da análise de conteúdo. Discute a problemática anunciada com base nos estudos sobre trabalho e profissionalização docente, currículo prescrito, currículo em ação e políticas curriculares. Para a análise do trabalho docente na sua relação com o currículo implementado na rede municipal, utiliza os contextos primários da abordagem do ciclo de políticas desenvolvida por Richard Bowe, Stephen Ball e Anne Gold, ou seja, o contexto de influência, o contexto da produção de texto e o contexto da prática. As análises indicam uma participação mínima das professoras na elaboração das Proposições Curriculares, influenciando na forma como interpretam e constroem significados sobre o texto curricular. Os dados apontam a importância do currículo como norteador do trabalho das professoras e, no entanto, a linguagem técnica do documento tem sido destacada como um obstáculo à sua compreensão plena. Identificam a potencialidade do trabalho coletivo e a importância da formação continuada nos processos de implementação de uma proposta curricular e a presença de estratégias de controle voltadas ao monitoramento do planejamento escrito e de sua concretização em sala de aula. Os dados permitem também uma análise sobre os aspectos que despertam, simultaneamente, a sensação de intensificação do trabalho docente e de desenvolvimento profissional. Por fim, a análise do trabalho docente na sala de aula indica a necessidade de se construir metodologias que auxiliem as professoras no trabalho com as Proposições Curriculares, tendo em vista a complexidade do ambiente da sala de aula e os desafios inerentes à profissão.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTrabalho docentept_BR
dc.subjectPolíticas curricularespt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subject.otherSistemas de escolas municipais Belo Horizonte (MG)pt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherSistemas de ensinopt_BR
dc.subject.otherProfessores Participação no planejamento curricular pt_BR
dc.subject.otherCurrículos Avaliaçãopt_BR
dc.titleTrabalho docente e mudanças curriculares: um estudo sobre a Rede Municipal de Belo Horizontept_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese___vers_o_final.pdf3.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.